Formation Gallery er stolte af at præsentere Carl Krulls anden soloudstilling i galleriet.
Med NECTAR fremviser Krull igennem en række nye malerier, et løssluppent og frit udtryk i hans kunstneriske praksis. Maler-glæden flyder frit, som nectar fra kunstnerens hånd.
Igennem en periode på over 10 år arbejdede Carl Krull udelukkende i sort-hvid. Her dominerede mange benspænd og dogmer, som blev sat op for at bryde med selve stregen, som er det elementære i kunstnerens virke. I denne årrække, kunstnerens ”seismiske periode”, ophørte konturstregen med at være i centrum, og motiverne fremstod i kraft af et hav af linjernes indbyrdes relationer. Efter at Krull flyttede fra København til sit nuværende hjem og atelier på landet, begyndte han at male udelukkende i farver.
Hvor Carl Krull altså tidligere var fanget i et dogmatisk seismisk univers i sort og hvid, er paraderne nu helt nede, malerglæden flyder åbenlyst, stregen er givet fri og alting kan ske. Friske og farvestrålende udfolder Krulls nye malerier sig og peger på udstillingens titel, NECTAR - man føler sig suget ind, og draget af det appetitlige og sanselige udtryk.
Med denne anden udstilling hos galleriet, har Carl således sluppet tøjlerne og fundet frem til et endnu mere frit-fabulerende udtryk. Farverne er meget klare, ja næsten i techni-colour, og refererer tilbage til titlen, som leder tankerne i retning af blomster og honning, hvor motiverne virker næsten spiselige i deres intensitet og farveeksplosion. Kroppen er kommet mere i fokus, arme, ben, og en vild friskhed springer straks i øjnene. Krull har åbnet sig mod et friere udtryk.
På udstillingen Protagonist for to år siden så vi de første skridt i denne nye frisatte æstetik. Da han åbnede op for maleriet og farverne på Formation Gallerys indvielsesudstilling. Her var det portrættet, protagonisten, der var i centrum. Fingrene bevægede sig hen over lærredet, som på en dugget rude eller spejl, efter et dampende bad. Konturen var ophævet, og ansigtet stod frem i kraft af tusindvis af kredsløb, længdegrader og breddegrader, der krydsede hinanden i et komplekst virvar. I de nye malerier har kunstneren sluppet tøjlerne. De erfaringer, der er gjort tidligere, er en bagage, som af og til stadig kommer til udtryk, men der er ingen regler længere. Møjsommeligt og nysgerrigt graver Krull motiverne ud af maling-lagene og lærredet. I en performativ balance-leg eksperimenterer kunstneren med at tilsætte, iblande, stoppe, fortsætte, destruere, male over, og “finde” motivet, mens hans egen krop arbejder, betræder, cirkulerer og går til angreb på værket.
For Krull er udstillingstitlen flertydig. Den bringer ham tilbage til barndommen, hvor han hver sommer var på besøg hos sine bedsteforældre i Polen. Ved ankomsten til det polske landsted tæt på grænsen til Ukraine, var det første han gjorde at løbe ud i haven til bedstefarens bier, for at betragte dem dansene i luften, ind og ud af bistaderne. Honningen fra barndommens bier sidder fast i erindringen, som et sødmefyldt minde. Samtidig leder titlen hans tanker i retning af hans mor, som også var kunstner. Hendes værker var ofte indtaget af flagermusen og kolibrien, der ligesom bien, også er nektar-drikkende. Nektar er samtidig de olympiske guders drik, deres kilde til evigt liv. Værkernes liv fortsætter efter kunstnerens eget liv er forbi, som en blomstrende nektarfyldt frugt, der holder sig evigt ungt og relevant. Velkommen til NECTAR.
Kilde:
Formation Gallery
Formation Gallery