Esben Weile Kjær: Campaign
4 sep - 20 sep 2020I særudstillingen Campaign kredser en af kunstscenens hotteste navne, Esben Weile Kjær, om feticheret ungdom, hedonistisk klubkultur og nostalgi. Store bannere med statements og fotos skabt i samarbejde med modefotografen Casper Sejersen og stylist Oliver Fussing er på en gang både en udstilling i sig selv og en art hypet reklamekampagne for Weile Kjærs to […]
I særudstillingen Campaign kredser en af kunstscenens hotteste navne, Esben Weile Kjær, om feticheret ungdom, hedonistisk klubkultur og nostalgi. Store bannere med statements og fotos skabt i samarbejde med modefotografen Casper Sejersen og stylist Oliver Fussing er på en gang både en udstilling i sig selv og en art hypet reklamekampagne for Weile Kjærs to […]
I særudstillingen Campaign kredser en af kunstscenens hotteste navne, Esben Weile Kjær, om feticheret ungdom, hedonistisk klubkultur og nostalgi.
Store bannere med statements og fotos skabt i samarbejde med modefotografen Casper Sejersen og stylist Oliver Fussing er på en gang både en udstilling i sig selv og en art hypet reklamekampagne for Weile Kjærs to kommende udstillinger: Power Play på GL Strand og Hardcore Freedom på Copenhagen Contemporary. Campaign undersøger hvordan ideen om ungdom og frihed er konstruktioner, designet af populærkulturen til at brande og sælge.
Esben Weile Kjærs værker nøjes ikke blot at udstille popkultur, men forsøger samtidig at blive til popkultur i sin egen ret. Campaign iscenesætter performerne, kommende udstillinger og temaer som brands og ikoner allerede inden de har fundet sted – præcis som i kampagner for fx popstjerner og modehuse.
Om kunstneren
Kunstner Esben Weile Kjær (f. 1992) arbejder med skulptur, video og performance og trækker på popkulturens historie og popmusik for at undersøge temaer med nostalgi, ægthed og generationsangst. De seneste år har Weile Kjær arbejdet med kunstens forhold til de omgivende kulturindustrier. Hans værker både undersøger og deltager i oplevelsesøkonomien og anvender underholdningsindustriens æstetik og marketingtaktikker som virkemidler. Som sådan forsøger hans arbejde ikke kun at efterligne andre kulturelle performanceformer (som dem, der findes i raves, protester, pressekonferencer og balletter), men blive performativ popkultur i sig selv – ofte gennem interventioner i det offentlige og kommercielle rum ved hjælp af rekvisitter såsom podier, konfetti-kanoner, hegn og festlasere.
Kilde: Museet for Samtidskunst
Strandvænget 45, 4000 Roskilde
Tor: 13-17
Fre: 13-17
Lør: 12-17
Søn: 12-17
Handicaptoilet - ja