Ester Fleckner: Bedfellows
24 sep - 30 okt 2022Anbefalet under Det skal du se! uge 38. Med Bedfellows zoomer Fleckner ind på intimiteter i naturen, planternes multikønnede morfologi og foranderlige forplantningsformer. Inspireret af queer- og transperspektiver udfordrer Fleckner normative parametre for, hvordan menneskeligt begær og køn opfattes som afvigende eller ej, når de spejles i fortællinger om naturen og i idéer om, hvad […]
Anbefalet under Det skal du se! uge 38. Med Bedfellows zoomer Fleckner ind på intimiteter i naturen, planternes multikønnede morfologi og foranderlige forplantningsformer. Inspireret af queer- og transperspektiver udfordrer Fleckner normative parametre for, hvordan menneskeligt begær og køn opfattes som afvigende eller ej, når de spejles i fortællinger om naturen og i idéer om, hvad […]
Anbefalet under Det skal du se! uge 38.
Med Bedfellows zoomer Fleckner ind på intimiteter i naturen, planternes multikønnede morfologi og foranderlige forplantningsformer. Inspireret af queer- og transperspektiver udfordrer Fleckner normative parametre for, hvordan menneskeligt begær og køn opfattes som afvigende eller ej, når de spejles i fortællinger om naturen og i idéer om, hvad der er ”naturligt”. Gennem et abstrakt billedsprog undersøger Fleckner natur som ukategorisk, ufærdig og queer og åbner fortællinger om andre fællesskaber.
Ester Fleckner udstiller en ny serie sølvtrykte træsnit på papir. Værkerne gengiver fragmenter af plantedele, der gentages og flimrer i forskellige kompositioner og tekstlignende opbygninger.
Ester Fleckner er uddannet fra Det Kgl. Kunstakademi og har suppleret med kønsstudier på Goldsmiths, University of London. Siden hun dimitterede i 2013 med værkserien Clit-dick Register – et åbent register over klitorisser og pikkes former og størrelser, skildret med bløde u’er – har hun gang på gang markeret sig med sine træsnittede perspektiver på krops- og kønskategorier.
Fleckner bruger abstraktion som en visuel strategi til at tematisere relationer, begær og kønsidentitet på andre måder end gennem direkte repræsentation. Ofte arbejdes der serielt med tekstfragmenter, tegn og gentagelser til at skabe værker, der kan opleves søgende og spørgende eller læses som alternative kort til at navigere visuel og sproglig repræsentation uden for rigid kategorisering.
Træsnittet er et gennemgående medie i Fleckners praksis. Teknikken er simpel og umiddelbar og både materialets modstand og trykningen åbner op for forskelle, fejl og kontroltab. Tekst og tegning tilføjes ofte med blyant som en interaktion eller dialog med de grafiske arbejder. Fleckners udvidede praksis inkluderer støbte betonskulpturer, tegninger, tekstarbejde og performative læsninger.
Kilde: M100
5000 Odense C