Eva Helene Pade: Forårsofret

10 apr - 31 aug 2025

Eva Helene Pade (f.1997) har på kort tid slået sit navn fast både nationalt og internationalt på grund af malerie, hvor hun arbejder med let hånd og et stort teknisk overskud – ofte på lærreder i stor skala.

Eva Helene Pade, Forårsofret. Foto: Anders Sune Berg.

Eva Helene Pade (f.1997) har på kort tid slået sit navn fast både nationalt og internationalt på grund af malerie, hvor hun arbejder med let hånd og et stort teknisk overskud – ofte på lærreder i stor skala.

Det er kun et år siden, Eva Helene Pade blev færdig på Det Kongelige Danske Kunstakademi, og allerede nu åbner hun sin første soloudstilling – Forårsofret – på ARKEN. Den slags korte tilløb sker sjældent, og det afspejler, at Eva Helene Pade er et usædvanligt fremadstormende malertalent, der allerede har markeret sig internationalt.
Eva Helene Pade henter motiver og teknikker fra gamle mestre som Francisco Goya, Marc Chagall og Edvard Munch, men de historiske referencer bliver blandet sammen med nutidens udtryk – og nogle gange vendt på hovedet.
Soloudstillingen Forårsofret, som åbner på ARKEN den 10.04.25, er Eva Helene Pades første på et museum, og det bliver med helt nye og monumentale værker. Så sent som i efteråret 2024 vakte Eva Helene Pade også international opmærksomhed i London ved at udstille på et af verdens største gallerier, Thaddaeus Ropac, hvor hun nu er repræsenteret. Herhjemme er Eva Helene Pade repræsenteret af Galleri Nicolai Wallner, som hun indledte et samarbejde med allerede under studierne på Kunstakademiet.
Kurator Rasmus Stenbakken fortæller, at udstillingen på ARKEN bliver helt særlig:
”Kunstværkerne i Forårsofret markerer en videreudvikling af Eva Helene Pades arbejde med at udforske menneskelige fortællinger og følelser gennem maleriet. Med en scenografi, der er skræddersyet til lejligheden, ønsker kunstneren at nytænke publikums oplevelse af maleriet.”
Udstillingens nye værker udgør en samlet fortælling, som er inspireret af komponisten Igor Stravinskys berømte ballet ’Le Sacre du Printemps’ (1913), som handler om den hedenske myte, hvor en ung jomfru udvælges blandt stammens unge kvinder og ofres til foråret ved, at kvinden danser sig til døde.
”I Eva Helene Pades fortolkning bliver offerfortællingen vendt helt på hovedet. Den kvindelige hovedfigur forvandles til et handlekraftigt omdrejningspunkt. Malerierne rummer en urkraft, der udtrykker længsel, ensomhed, glæde og lidelse,” siger kurator Rasmus Stenbakken.
Balletten blev i 1975 fortolket af den tyske koreograf Pina Bausch, hvor dansernes kroppe smeltede sammen til ét. Det er især den udgave af ’Le Sacre du Printemps’, som Eva Helene Pade er inspireret af, fordi Pina Bausch havde en koreografisk tilgang, hvor kroppen bruges som et instrument for det usagte og usynlige.
’I Eva Helene Pades malerier vises grupper af mennesker, der danser og næsten opløses i hinanden, så de næsten fremstår abstrakte. Værkerne vil vise en bredere forståelse af ’ofring’ både som individ og i samfundsmæssig kontekst. Og de kaster lys på, hvordan vi som mennesker påvirkes af omverdenens normer og forventninger? Det er nogle af de spørgsmål, som Eva Helene Pade rejser i sin kunst,’ siger kurator Rasmus Stenbakken.
Kilde:
ARKEN Museum for Samtidskunst

Adresse
ARKEN Museum for SamtidskunstSkovvej 100
2635 Ishøj

Tilgængelighed:

Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 11:00 - 17:00
Onsdag: 11:00 - 17:00
Torsdag: 11:00 - 21:00
Fredag: 11:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 17:00
Søndag: 11:00 - 17:00

Entre pris
Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré