Med udstillingen MOR(MOR) inviterer keramiker Charlotte Nielsen og billedkunstner Hannah Amalie Nielsen publikum ind i et poetisk og eksperimenterende univers. Her kan du gå på opdagelse i keramiske skulpturer og installatoriske værker, inspireret af svampenes æstetik og naturens cykliske forandring.
Genbrugsmaterialer, lys, samtaler og podcast skaber en sanselig fortælling om sorg, transformation og overleverede erfaringer mellem generationer.
Mor og datter
I MOR(MOR) mødes kunsthåndværk og billedkunst i et tværæstetisk samarbejde mellem mor og datter. Udstillingen består af keramiske skulpturer og scenografiske installationer, der med udgangspunkt i svampenes formverden og det underjordiske myceliums netværk undersøger, hvordan viden, håndværk og relationer bliver ført videre og forvandlet gennem tid og samarbejde.
I MOR(MOR) mødes kunsthåndværk og billedkunst i et tværæstetisk samarbejde mellem mor og datter. Udstillingen består af keramiske skulpturer og scenografiske installationer, der med udgangspunkt i svampenes formverden og det underjordiske myceliums netværk undersøger, hvordan viden, håndværk og relationer bliver ført videre og forvandlet gennem tid og samarbejde.
Svampe fungerer her som både konkret materiale og metafor: naturens nedbrydere og livgivere bliver billedet på familiære og kunstneriske bånd på tværs af generationer – synlige som usynlige.
Publikum inviteres desuden til en samtalesalon med Karen Harsbo, der forsker i bæredygtige fremtidsmaterialer gennem arbejdet med svampe og 3D-print i gruppen Digital Materialities.
Skovbunden som spejl
Projektet udspringer af et personligt tab: afskeden med mormor, i 2023. Hendes valg af skovbegravelse blev begyndelsen på en kunstnerisk rejse, hvor svampene i skovbunden blev spejl på transformation, forgængelighed og forbundethed. Titlen MOR(MOR) rummer dobbeltheden – den direkte moderrelation og den generationsmæssige forbindelse til mormor.
Projektet udspringer af et personligt tab: afskeden med mormor, i 2023. Hendes valg af skovbegravelse blev begyndelsen på en kunstnerisk rejse, hvor svampene i skovbunden blev spejl på transformation, forgængelighed og forbundethed. Titlen MOR(MOR) rummer dobbeltheden – den direkte moderrelation og den generationsmæssige forbindelse til mormor.
Om kunstnerne
Keramiker Charlotte Nielsen har deltaget på danske og internationale udstillinger og modtog bl.a. prisen Håndfuglen 2017 på Frue Plads Marked for bedste nye unika.
Keramiker Charlotte Nielsen har deltaget på danske og internationale udstillinger og modtog bl.a. prisen Håndfuglen 2017 på Frue Plads Marked for bedste nye unika.
Hannah Amalie Nielsen er uddannet billedkunstner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi MFA 2023 og har bl.a. deltaget på udstillingen “KUNSTNERKERAMIK NU” på Vejen Kunstmuseum, og “Nål og Tråd” på Kunstmuseum Brandts 2024.
Kilde:
Officinet
Officinet