Når vi ser ud ad et vindue, oplever vi et udsnit af den kontekst som huset er placeret i. Vinduernes form og placering bestemmer, hvilken del af landskabet vi får lov til at betragte – det landskab, vi ellers oplever som en helhed når vi er udenfor.
I den igangværende værkserie Anthology of Apertures fokuserer Christina Capetillo på vinduesåbningerne i en række modernistiske huse; udvalgt i forhold til deres relationer til landskabet.
Gennem sine fotografiske værker og installationer undersøger Christina Capetillo, hvordan husenes åbninger – deres apertures – er definerende for vores relation til landskabet og hvad de fortæller om vores skiftende natursyn.
Gennem sine fotografiske værker og installationer undersøger Christina Capetillo, hvordan husenes åbninger – deres apertures – er definerende for vores relation til landskabet og hvad de fortæller om vores skiftende natursyn.
I separatudstillingen i Prospekt præsenterer Christina Capetillo en serie nye apertures, skabt under et Statens Kunstfond-residency i Jørn Utzons hus Can Lis på Mallorca.
Traditionelt danner kameraformatet rammen for et landskabsfotografi – det kan være kvadratisk, horisontalt eller vertikalt alt efter kameratype, men i værkserien Anthology of Apertures er det arkitekturen, der skaber rammen. Hver aperture er et 1:1 portræt af landskabet udenfor, indrammet af huset selv. Serien af apertures kobler sig til de tidligste fotografiske processer, hvor lysfølsom emulsion blev påført de tynde glasplader og under lange lukkertider blev eksponeret for lys i kameraet.
I Anthology of Apertures forbindes hus, landskab og fotografi i rumlige installationer, hvor selve huset er fraværende, men kan opleves gennem åbningerne til dets landskabelige horisont.
I Anthology of Apertures forbindes hus, landskab og fotografi i rumlige installationer, hvor selve huset er fraværende, men kan opleves gennem åbningerne til dets landskabelige horisont.
Udstillingen er støttet af L.F. Foghts Fond, Københavns Kommune og Statens Kunstfond.
Kilde: Prospekt
