Det er i overfladen, det foregår. Selvom bronze som materiale kan synes bastant, er bronzen også et detaljeret materiale, hvor små spor, aftryk og formgivninger kommer til syne.
Fredrik Tydén har i disse værker været optaget af det ustabile, hvilket kan synes at være en modsætning til bronzen som noget stabiliserende, vedvarende og bevarende af formen, udtrykket eller slet og ret af skulpturen. Tydén er i sin praksis optaget af tiden og i disse værker af acceleration og standsning, hvor mellemrummene mellem værkerne bliver del af og lige så vigtige som selve bronzeskulpturerne.
Værkerne er samtidig processer sideløbende med og i forlængelse af Tydéns arbejde med udformningen af nye døre til Nidaros domkirken fra 1300-tallet i Trondheim. En opgave, hvor han blandt andet arbejder med middelalderen og med den monastiske tradition. En vigtig pointe i dette arbejde er ikke at trække dele af middelalderen op i vores tid. I Vesten stiller vi os ofte på toppen af en såkaldt civilisation og skuer ud over andre kulturer og bagud i historien.
I sit skulpturelle arbejde med middelalderen ønsker Tydén ikke at se på denne tid som noget enten over- eller underudviklet i forhold til vores tid, men forsøger i stedet at lade den træde frem fra egen position, tankesæt og videnssystemer, som både adskiller sig fra, men også møder de tankesæt og videnssystemer, som vi er en del af i dag.
Værkerne hedder Figurernes bog, som er Tydéns oversættelse af ‘Liber Figursrum’; titlen på et illustreret manuskript af den italienske munk og mystiker Joachim af Fiore fyldt med både kryptiske og smukke diagrammer.
- Stine Lundberg Hansen
Kilde:
ORTHUNGA
ORTHUNGA