Gruppeudstillingen From the Ground Up undersøger det gensidigt afhængige forhold mellem natur og kultur, og hvordan disse engang blev anset af oldtidscivilisationer som uadskillelige, men i dag ofte opfattes som separate eller endda som modsætninger. Gennem fotografi, film, performance og multimedieværker, forholder udstillingen sig til, hvordan tab af biodiversitet og eroderingen af nedarvede kunstskaber er med til at forme vores kulturelle systemer, traditioner og hverdag.
Kunstnerne bag udstillingen fremhæver disse koblinger og går ind for at genopbygge økologisk bevidsthed, ved at vise os hvordan dybe bånd til naturen kan nære vores tilhørsforhold, modstandsdygtighed og jordforbindelse.
Laeïla Adjovi (Benin/Frankrig) tegner guden Yemojas afroatlantiske rejse fra Vestafrika til Cuba, og bevidner spirituel robusthed og kulturel transformation under kolonialt pres.
Adrian L. Burrells (USA) The Saints Step in Kongo Time kombinerer arkivarisk forskning og mundtlig fortælling til at adressere sorte menneskers migration, arbejde, og overlevelse under racekapitalistiske systemer.
Aideen Barry (Irland) gentænker myter og ritualer, og udforsker transformation, kvindelig agens, og miljømæssigt kollaps.
Rehab Eldalil (Egypten) samarbejder med den indfødte Jebeleya-stamme fra Janub Sina' for at skabe lagdelte narrativer, der bevarer viden om miljøet og arbejder indefra for at skabe nye rammer for beduinsk identitet.
I Ditoro, undersøger Tshepiso Moropa (Sydafrika) hvordan drømme kan være en vejviser fra forfædrene og en kilde til den kollektive historiefortælling i afrikanske traditioner.
Tobi Onabolus (Storbritannien/Nigeria) Danse Macabre forbinder dans, ritualer og arkivariske lyder i en filmisk meditering på minder, performance og transformation.
Adrian L. Burrells (USA) The Saints Step in Kongo Time kombinerer arkivarisk forskning og mundtlig fortælling til at adressere sorte menneskers migration, arbejde, og overlevelse under racekapitalistiske systemer.
Aideen Barry (Irland) gentænker myter og ritualer, og udforsker transformation, kvindelig agens, og miljømæssigt kollaps.
Rehab Eldalil (Egypten) samarbejder med den indfødte Jebeleya-stamme fra Janub Sina' for at skabe lagdelte narrativer, der bevarer viden om miljøet og arbejder indefra for at skabe nye rammer for beduinsk identitet.
I Ditoro, undersøger Tshepiso Moropa (Sydafrika) hvordan drømme kan være en vejviser fra forfædrene og en kilde til den kollektive historiefortælling i afrikanske traditioner.
Tobi Onabolus (Storbritannien/Nigeria) Danse Macabre forbinder dans, ritualer og arkivariske lyder i en filmisk meditering på minder, performance og transformation.
Udstillingen er kurateret af Peggy Sue Amison (Irland/USA), kunstnerisk leder af East Wing Gallery. Med From the Ground Up fortsætter hun sit fokus på postkoloniale narrativer og dialog på tværs af kulturer.
Galleri Image vil være vært for en artist talk og udstillingsfremvisning med kunstnerne Aideen Barry & Rehab Eldalil i samtale med Peggy Sue Amison, lørdag d. 23. August 2025, kl. 14-16.
Lørdag d. 27. september 2025, vil der være et seminar i Øst for Paradis. Foruden oplæg ved alle udstillingens kunstnere og kuratoren, vil seminaret inkludere visninger af en række kunstfilm.
Kilde:
Galleri IMAGE
Galleri IMAGE