Udstillingstitlen EAST MEETS WEST henviser ikke blot til dialog og samarbejde, men også til kulturelle modsætninger – og alt det, der befinder sig imellem. I centrum for Watanabes praksis står sammenstillingen af forskellige kulturelle traditioner, særligt mellem Øst og Vest, og en vedvarende nysgerrighed over for deres kontraster, krydsfelter og fælles potentiale.
Udstillingen bevæger sig mellem håndlavede værker og et skulpturelt installationsrum, hvor farvet lys omslutter både værkerne og beskueren. Watanabe forestiller sig ofte identitet som noget uafklaret og performativt – skabt og genskabt gennem produkter, rekvisitter og alt det, vi forbruger. I hans skildring af det moderne liv er intet fastlåst. Hver dag er i bevægelse.
Udstillingen undersøger overgangene mellem håndlavet og readymade, mellem abstraktion og materialitet, mellem kulturel tilhørsforhold og kunstnerisk frihed. Det er i disse mellemrum, at stemninger opstår – ikke entydige fortællinger.
Issei Watanabe (f. 1981, Tokyo) har studeret keramik ved Washington State University (BFA, 2006) og opnåede sin MFA i New Form ved Pratt Institute. Han bor og arbejder i dag i Aalborg, Danmark.
Watanabes kunstneriske tilgang er præget af en vilje til at engagere sig i sociale temaer og en beslutsomhed for at gøre det, der skal til for at realisere værket og dets idé. Han søger at skabe værker, der både påvirker og bevæger – og som giver plads til indsigter, intensitet og måske endda ekstase.
Drevet af en urokkelig skabende impuls har Watanabe aldrig bundet sig til ét bestemt medie. Tværtimod bygger hans praksis på fleksibilitet og konceptuel åbenhed, hvor idéerne får lov til at tage den form og det materiale, der bedst tjener dem. Han arbejder både med håndværksbaserede metoder og industrielle processer, og samarbejder gerne med producenter for at udfordre og udvide sine kunstneriske greb.
I sidste ende er det Watanabes mål at skabe blot ét værk i sin levetid, som han virkelig føler en dyb forbindelse til – og som samtidig vækker genklang hos publikum. Når dette møde mellem personlig vision og kollektiv modtagelse opstår, mener han, at der kan skabes et værk, som sætter sig spor i både historien og kulturen.
Kilde:
XM3 - rum for samtidskunst
XM3 - rum for samtidskunst