Bevæbnede bjergtinder besat af bosættelses parceller, udposter og militærforlægninger. Jeg ser ind i udslettelsen fra Jabal Al Risan på den palæstinensiske vestbred. Som hundredvis af andre højdedrag i dette terræn er Jabal Al Risan besat. Igennem en række værker undersøger udstillingen, hvordan besættelsesmagtens anatomi fungerer som en altødelæggende sammensmeltning af stat, militær og civilsamfund. Der er ingen fejltagelser, ingen uforudsigeligheder, og ingenting der er tilfældigt.
En overlagt rovdrift igennem det palæstinensiske landskab bruger sproget til at skabe forudsætningerne for og legitimere en gennemgribende kolonisering, besættelse, de facto fordrivelse og etnisk udrensning. Det sker med blikket rettet direkte ind i kameraet, uden at blinke, mens verdenssamfundet holdes i et hypnotisk jerngreb. Geopolitiske virkeligheder skaber forudsætningen for en fuldstændig ødelæggelse.
Jan Danebod har siden 2019 beskæftiget sig med det Palæstinensiske traume. På foranledning af en invitation fra DHIP (Det Danske Hus i Palæstina) har han opholdt sig i de besatte palæstinensiske områder. Han er dimitteret fra Det Jyske Kunstakademi I 2006, med udveksling på Hungarian University of Fine Arts, Budapest I 2004. Igennem årene har han arbejdet i en række grafiske værksteder i kortere og længere perioder. I 1997 blev han medlem af Atelier TBH / Torben Bo Halbirk, i Paris og 1998 havde han første gang arbejdsophold i Atelier Empreinte i Luxembourg. I 2025 tiltrådte han som værkstedskoordinator på Grafisk Værksted Næstved.
Kilde:
Danske Grafikeres Hus
Danske Grafikeres Hus