Christoffer Egelund er stolte af at kunne præsentere Gaze af den sydkoreanske kunstner Lee Gihun. Lee Gihun blander teknikker fra traditionelt blækmaleri med æstetikken fra tegneserier og eventyrbøger i sit tankevækkende univers. Gaze er Lee Gihuns første soloudstilling i galleriet og består af helt nye malerier på lærred og bomuldsakvarelpapir. Oplev Lee Gihuns fascinerende univers fra 3.-31. oktober 2025.
Lee Gihuns værker er både betagende og grafisk velkomponerede, intenst moderne og evigtgyldige. Hans kunst rør noget, der er en del af kernen i vores menneskelighed. Hans børnelignende figurer med deres dyremasker er søde og charmerende – næsten som karakterer fra et eventyr eller en børnebog. Men deres omgivelser minder dog overhovedet ikke om noget, man kunne finde i et eventyr; øde landskaber uden liv og farve er deres domæne, mens ruiner af moderne storbyer tårner sig op om dem som monumenter over den fortid, der er gået tabt.
Med deres ansigter dækket af de tunge masker har Lee Gihuns karakterer ikke den individualitet, vi normalt forbinder med et menneskes ansigtstræk; til gengæld repræsenterer de en generel menneskelighed; de kunne være hvem som helst af os; de er vores fælles vilje til at redde den verden, vi er en del af. Deres tunge masker har samme beskyttende aura som en gammeldags dykkerhjelm – de er som skjold, der beskytter dem mod deres barske virkelighed. Med en blanding af undren og frygt skuer de op mod himlen, og vi beskuere, der selv retter vores blik mod dem, kan ikke lade være med at tænke på, hvordan deres fremtid mon ser ud.
Smukke, men truende skyformationer fylder baggrunden i mange af Lee Gihuns værker. De blokerer himlens lys og hæver sig over både maleriets karakterer og beskueren. Er det tunge skyer af smog skabt af menneskelig forurening, eller er det voldsomme uvejrsskyer, der er fremskyndet af klimaforandringerne – et varsel om, at der er endnu mere ødelæggelse på vej?
Med stor inspiration fra det såkaldte jingyeong sansuhwa (“sandt udsyn-landskabsmaleri”) fra det 18. århundrede, hvor koreanske kunstnere malede idealiserede, emblematiske landskaber fra hukommelsen, indfanger Lee Gihun essensen af det øde og apokalyptiske landskab i sine værker – en dyster vision anet i en drøm. Lee Gihuns foruroligt betagende og fascinerende verden viser os, hvad der venter, hvis vi ikke sætter os for at skifte kurs for vores verden inden for de næste få årtier.
Kilde:
Main Gallery
Main Gallery