På fem menneskehøje skærme ser vi jakkesætsklædte personer i moselignende omgivelser. De råber og svinger køller i en voldsom, men frugtesløs kamp. Fastlåst i mudder til knæene kæmper de en håbløs kamp, hvor hver eneste kraftanstrengelse ikke blot er forgæves, men også trækker dem længere ned. De er fanget i et uendeligt loop, hvor deres kamp ikke kun er uden resultat, men også langsomt fører dem mod deres egen undergang. Værket vækker uundgåeligt spørgsmål som: Hvem kæmper vi egentlig mod? Og hvorfor? Hvad er værd at kæmpe for? Og risikerer vi selv at gå til grunde i forsøget?
Fernisering
Udstillingen åbner med en fernisering torsdag den 30. januar kl. 17. Der vil være en velkomsttale, et glas og tid til at fordybe sig i kunstoplevelsen. Kunstneren vil være til stede ved ferniseringen. Kunstmuseet har ligesom resten af Kulturhuset aftenåbent til kl. 20 den sidste torsdag hver måned.
Udstillingen åbner med en fernisering torsdag den 30. januar kl. 17. Der vil være en velkomsttale, et glas og tid til at fordybe sig i kunstoplevelsen. Kunstneren vil være til stede ved ferniseringen. Kunstmuseet har ligesom resten af Kulturhuset aftenåbent til kl. 20 den sidste torsdag hver måned.
Ferniseringen er gratis og åben for alle.
Man fornemmer, at de kæmpende står i nærheden af hinanden, men de slår snarere ud mod beskueren end mod modstanderne. ”Som beskuer står man midt i en ekstremt voldsom og absurd kamp. Lydbilledet forstærker også værkets effekt med klagende jamren, hoverende latter og forpustede støn, der gør scenen skræmmende umenneskelig. Mennesket bliver næsten forvandlet til dyr,” fortæller museumsinspektør Inge Lise Mogensen Bech.
Inspiration fra verdenskunsten
Med Fight to the Death with Clubs bygger Lise Tovesdatter Skou bro mellem fortidens kunst og nutidens udfordringer. Værket refererer direkte til den spanske maler Francisco Goyas (1746-1828) Duelo a garrotazos (Duel med køller) fra 1820-23, hvor volden også fungerer som metafor for menneskets eksistentielle kamp.
Med Fight to the Death with Clubs bygger Lise Tovesdatter Skou bro mellem fortidens kunst og nutidens udfordringer. Værket refererer direkte til den spanske maler Francisco Goyas (1746-1828) Duelo a garrotazos (Duel med køller) fra 1820-23, hvor volden også fungerer som metafor for menneskets eksistentielle kamp.
Kampmotivet har også relevans for museets store forårssatsning, særudstillingen Kvindernes moderne gennembrud, som åbner ugen efter. Den udstilling omhandler den første store generation af kvinder i dansk kunst, pionergenerationen, som måtte kæmpe for deres plads i kunsten, både med hensyn til uddannelse, udstillinger og lige rettigheder. I dag nyder vi godt af, at de vandt mange af deres kampe.
”Det er en stor glæde at kunne sætte fokus på et markant værk af en nulevende kvindelig kunstner med visningen af Lise Tovesdatter Skous videoværk i samme periode som vi også viser de historiske kvinders kamp på mange fronter i det forrige århundredeskifte,” siger museumsdirektør Lise Jeppesen.
”Det er en stor glæde at kunne sætte fokus på et markant værk af en nulevende kvindelig kunstner med visningen af Lise Tovesdatter Skous videoværk i samme periode som vi også viser de historiske kvinders kamp på mange fronter i det forrige århundredeskifte,” siger museumsdirektør Lise Jeppesen.
Kilde:
Randers Kunstmuseum
Randers Kunstmuseum
Fakta
Lise Tovesdatter Skou (f. 1966) er en dansk performance- og videokunstner. Hun er uddannet på Det Fynske Kunstakademi, Withney Independent Study Programme i New York og Aarhus Universitet. Hun har udstillet på store gallerier og museer i ind- og udland og modtog i 2024 Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. I perioden 2024-2028 har hun et kunstnerisk praksis ph.d.-stipendium på kunstakademiet i Bergen.