Hvordan opbevarer man et arkiv over seksuelle billeder, når vores etik ændrer sig? Det spørger billedkunstner Maja Malou Lyse om i sin udstilling i Politikens Forhal, hvortil hun i tre måneder udsmykker Politikens lysavis med en Side 9-piges øjne.
Et sæt sminkede kvindeøjne våger over Rådhuspladsen. Billedkunstner Maja Malou Lyse har inviteret en aktuel Side 9- pige til at indtage lysavisen på JP/Politikens Hus, hvor arkivet over alle Ekstra Bladets Side 9-portrætter befinder sig. På trods af at videoen stilmæssigt ligner de omgivende reklamer på pladsen, prøver hun ikke på at sælge os noget. I stedet kigger den model, danskerne har været så vant til at se på, nu tilbage på os, som var hun husets øjne.
Det spøger i arkivet
I den sideløbende udstilling i Politikens Forhal, er kunstneren gået skulpturelt til emnet ved netop at tage fat på udfordringerne ved at arkivere et seksualbillede i konstant forandring. I 2023 blev Side 9-arkivet heftigt debatteret grundet de mange modeller under 18 år, der gennem tiden er blevet fotograferet. Idet Ekstra Bladets ansvarshavende chefredaktør Knud Brix derfor udmeldte, at billederne ville blive destrueret, vakte det en så stor modreaktion fra de tidligere modeller, at han trak forslaget om destruering tilbage.
I den sideløbende udstilling i Politikens Forhal, er kunstneren gået skulpturelt til emnet ved netop at tage fat på udfordringerne ved at arkivere et seksualbillede i konstant forandring. I 2023 blev Side 9-arkivet heftigt debatteret grundet de mange modeller under 18 år, der gennem tiden er blevet fotograferet. Idet Ekstra Bladets ansvarshavende chefredaktør Knud Brix derfor udmeldte, at billederne ville blive destrueret, vakte det en så stor modreaktion fra de tidligere modeller, at han trak forslaget om destruering tilbage.
Lyse har derfor genoptrykt de slørede konturer af mindreårige Side 9-piger, præcis som de nu kan ses i Ekstra Bladets digitale e-arkiv. Sammen med en readymade i form af et aflåst arkivskab undersøger værkerne, hvad det betyder at skjule repræsentationer af menneskekroppen. På Forhallens ene væg har Lyse ligeledes ophængt en e-mail fra en af de mindreårige Side 9-piger, Pia Fris Laneth, som opfordrer Ekstra Bladet til at lade kvinderne bestemme, hvorvidt deres billeder skal forblive i arkivet.
Idet vores politiske og moralske kompas udvikler sig, stiller udstillingen således spørgsmålene: Hvad gør man ved en mediehistorie, der ikke lever op til vores samtids etikker? Skal man censurere, destruere, eller rekontekstualisere arkivet? Lyse går ad en mellemvej ved at bringe de ellers skjulte billeder og møbler frem i lyset uden at vise deres indhold. Dermed fremhæver kunstneren paradokset i arkivets eksistens: selvom det er gemt, er det stadig utilgængeligt, og dermed er dets indhold både tilstedeværende og fraværende. Forestillingen om det skjulte indeni skabet og kroppen bag sløringen spejler erotikkens dynamikker, hvor det usetes magt ofte vægter mere end afsløringen.
Sprængfarlig kvinde
Udstillingens titel BOMBSHELL, BOOM! henviser til historien om, hvordan den første atombombe havde påklistret en kvindefigur, hvorfra udtrykket bombshell om en sexet kvinde stammer fra. At kvindens seksualitet gennem tiden er blevet set som sprængfarlig, viste sig også under Lyses research i JP/Politikens Hus’ fotoarkiv, hvor hun stødte på afdelingen ’Namsler’ – en blandet kategori for billeder omhandlende sex på tværs af tid og sted. Her fandt hun fotografier af alt fra antipornografiske protester med afbrændinger af pornoblade i Asien og væltede lastbiler med ladet fuld af porno til nøgenfotos med redigeringspåtegnelser, hvor kvinders ansigter er overstreget, så billederne udelukkende viser overkroppe uden hoved.
Udstillingens titel BOMBSHELL, BOOM! henviser til historien om, hvordan den første atombombe havde påklistret en kvindefigur, hvorfra udtrykket bombshell om en sexet kvinde stammer fra. At kvindens seksualitet gennem tiden er blevet set som sprængfarlig, viste sig også under Lyses research i JP/Politikens Hus’ fotoarkiv, hvor hun stødte på afdelingen ’Namsler’ – en blandet kategori for billeder omhandlende sex på tværs af tid og sted. Her fandt hun fotografier af alt fra antipornografiske protester med afbrændinger af pornoblade i Asien og væltede lastbiler med ladet fuld af porno til nøgenfotos med redigeringspåtegnelser, hvor kvinders ansigter er overstreget, så billederne udelukkende viser overkroppe uden hoved.
Kilde:
Politikens Forhal
Politikens Forhal