Fernisering – Marianne Bitsch: Når jeg er vred, tegner jeg ulven

fredag 29 aug 2025 kl 17 - 21

Objekterne – en brødkniv, to dartskiver, et Peter Plys-puslespil – er ikke illustrative, men fungerer som affektive modstykker til teksten.

Foto: Marianne Bitsch

Objekterne – en brødkniv, to dartskiver, et Peter Plys-puslespil – er ikke illustrative, men fungerer som affektive modstykker til teksten.


info

Fernisering – Marianne Bitsch: Når jeg er vred, tegner jeg ulvenfredag 29 aug 2025 kl 17- 21
Gratis

Når jeg er vred, tegner jeg ulven kredser om billedets rolle i erindringen og dets evne til at forme vores blik på verden. Gennem korte håndskrevne tekster og udvalgte objekter aktiveres sansninger og billeder, som har indlejret sig tidligt i livet – ikke som klare motiver, men som brudstykker, stemninger, bevægelser og tavshed. Hver tekst fastholder et øjeblik, hvor noget blev registreret, før det kunne forklares.
Objekterne – en brødkniv, to dartskiver, et Peter Plys-puslespil – er ikke illustrative, men fungerer som affektive modstykker til teksten. De er bærere af noget, der ikke blev sagt højt, men som alligevel blev lagret. Genkendelige, trivielle, og samtidig ladet med betydninger, der forskyder sig i mødet med fortællingen.
Teksterne er fragmenter af hukommelse fra en tid, hvor faktiske begivenheder blander sig med forestillinger, og hvor fortællingen om os selv og hinanden etableres. En stemme fra et ikke privilegeret og et ikke magtfuldt sted.
Ulven – både som billede og som affektivt symbol – bliver et centralt motiv. En kanal for vrede, frygt og styrke. En måde at gengive, kontrollere eller blot holde fast i det, der ikke lod sig begribe.
Udstillingen insisterer på erindringens ustabilitet og billedets tyngde. I spændingsfeltet mellem tekst og objekt, det personlige og det almene, åbner Når jeg er vred, tegner jeg ulven et rum for at undersøge, hvordan billeder og ting ikke blot formidler betydning, men bærer og genaktiverer kognitive og sanselige spor. De billeder, vi bærer med os, former ikke kun vores blik – de indskriver sig i vores måde at sanse, forstå og navigere i verden på.

Fakta

Marianne Bitsch (f. 1979) undersøger gennem en konceptuelt funderet praksis forholdet mellem billedkultur, erindring og sociale strukturer. Med en skarp analytisk sensibilitet og et særligt blik for det oversete arbejder hun ofte i krydsfeltet mellem det personlige og det kollektive, det poetiske og det politiske. Hendes værker kredser om, hvordan kulturelle fænomener og visuelle repræsentationer er med til at forme vores forståelse af os selv og hinanden. Hun er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og har desuden studeret ved Kuvataideakademia i Helsinki.

Kilde:
c4 projects

Adresse
c4 projectsDybbølsgade 60
1721 Kbh V


Åbningstider
Tors-lør 14-17 eller efter aftale

Entre pris
Gratis entré

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - almindeligt dørtrin
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja