Fernisering – Orsolya Bagala og Martin Brandt Hansen: AUTONOMI

søndag 24 aug 2025 kl 12 - 16

Med AUTONOMI duellerer udstillingen med tematikker som identitet og ophav, bearbejdet gennem modificerede readymades og gestisk maleri. AUTONOMI vil finde sted både på Ringsted Galleriet og hos en af de ældste, lokale bilforhandlere, Selandia Automobiler.

Orsolya Bagala, Your Past Is my Gold, 2024. Foto: Niels Faabaek.

Med AUTONOMI duellerer udstillingen med tematikker som identitet og ophav, bearbejdet gennem modificerede readymades og gestisk maleri. AUTONOMI vil finde sted både på Ringsted Galleriet og hos en af de ældste, lokale bilforhandlere, Selandia Automobiler.


info

Fernisering – Orsolya Bagala og Martin Brandt Hansen: AUTONOMIsøndag 24 aug 2025 kl 12- 16
Gratis

Det er med stor glæde, at Ringsted Galleriet byder velkommen til duoudstillingen AUTONOMI af Orsolya Bagala (f. 1976) og Martin Brandt Hansen (f. 1990), som er kunstnerne bag tredje udstilling i programmet AUTO. Programmet består af fire, tematiske spor: AUTOmobil, AUTOmatisme, AUTOnomi og AUTObiografi.
Fernisering: Søndag den 24. august kl. 12.00 – 16.00 på Ringsted Galleriet m/ bustur til Selandia Automobiler fra kl. 14.00-15.00
Med udstillingen AUTONOMI konfronteres identitet og ophav med modstridende og konfliktoptrappende, æstetiske virkemidler. Det er high and low, ja og nej, klasket sammen til et mudret måske. I dette umiddelbare, modsætningsfyldte kunstnermatch – med den stringente, kølige vitrineæstetik hos Martin Brandt Hansen og Orsolya Bagalas vrængende, hidsige, gestiske maleri – findes en fælles lyst til at afspore klarhed.
For både Bagala og Brandt Hansen er deres kulturelle ophav den kilde, der udforskes. Det er det konceptuelle mod det ekspressive, samtidig med at de låner af hinandens kunstneriske ’ståsteder’. Hos Bagala kan malerbunden være en pizzabakke eller en morgenmadsæske. Hos Brandt Hansen kan vitrinen indeholde svulmende overarme fra en actionfigur, ravneklør eller en masseproduceret, vrængende maske, der både peger på den kultiske fetich og konsumvarens magi. Det er i de gentagende malerstrøg, i kompositionen, i sammenstillingen af readymades og håndens værk, der findes en fælles tro på det profanes potentiale som bindeled til en kompleks virkelighed.
I Bagalas værker fremstår kvindefiguren - ofte moderfiguren - i sælsomme kompositioner tit malet på en sart bund, af papirpose, morgenmadsæske og så videre. Malerierne er ofte både gådefulde og transparente i deres proces. Motiverne kan være en kvindefigur, der sidder med en hund, eller en kvindefigur på et tæppe med frynser og antydning af et mønster. Motivernes konkrete situation giver værkerne en eksistentiel klang af nødvendighed, og i al deres konkretion får de et surrealistisk og symbolistisk præg. Det er lag på lag, billeder i billeder, gentagelser af strøg, pludselige ændringer i komposition og motiv, som giver dem en kompleksitet. Det er kunstneriske processer, drømmebilleder og noter fra en dagbog, vi ser ind i. Portrætterne og figurerne i Bagalas værker toner ind og ud af fokus, leder tankerne mod oprindelighed og konstruktion. Det er urmaleriet i vores samtid – og som hos Bagala mødes urtid og samtid også hos Martin Brandt Hansen, hvor fortidens spor bliver afsættet for et samtidigt billedsprog.
I Martin Brandt Hansens praksis ses en dyb forankring i sine grønlandske rødder, der gennem et flabet mix af kult- og konsumgenstande blotlægger den inuitiske og vestlige ikonografi. I sammenblandingen af masseproducerede, vestlige objekter og artefakter fra inuitkulturen opstår komplekse og potente “billeder” i high-end akrylkasser. Her opløses de umiddelbare modsætninger mellem de profane readymades og de kultiske genstande. De modificerede readymades, indsat i kliniske montre, fremstår som skulende imitationer af altertavler og ledsages af lige så potente Hollywood-titler – en bastard af engelsk og grønlandsk sprog – der tilfører et legende lag, som forvirrer den sikre tolkning. I Martin Brandt Hansens værker er popkunstens glatte og umiddelbare forståelige overflade sat ind i mytologiens dunkle logikker.
Med en tone af folkekunst er AUTONOMI både stedsspecifik og autonom, Bagala arbejder on-site og omslutter dermed betragteren i en unik ramme her-og-nu, mens Brandt Hansens vitrineværker fungerer som flytbare altertavler, der skaber deres egne, hellige rum og koloniserer stadigt nye steder – som her på Ringsted Galleriet. På Selandia Automobiler, vil Orsolya Bagala kombinere maleri på forskellige stedsspecifikke materialer.
VELKOMMEN til åbning på udstillingen AUTONOMI søndag den 24. august fra kl. 12-16 på Ringsted Galleriet og Selandia Automobiler. Dagen starter med artist talk på Ringsted Galleriet. Dernæst vil der være en let tapas inden bustur kl. 14-15 til Selandia Automobiler, hvor der vil blive serveret lidt bobler.
Kilde:
Ringsted Galleriet

Adresse
Ringsted GallerietBøllingsvej 15
4100 Ringsted

Åbningstider
Søn 12-15 eller efter aftale

Se website for aktuelle åbningstider


Entre pris
Gratis entré