Skinnet kan (ikke) bedrage
I denne udstilling træder Laurinkoskis værker ind i en kunsthistorisk tradition af institutionel kritik og post-minimalisme. Den strategiske abstraktion får konflikt til at hæfte sig til værkerne, hvor magtudøvelse og modstand mødes på hver overflade – fra pissoiret til de rene madrasser og tomme reoler. Lydværket giver rum til de forskellige oversete aspekter af livet, som er blevet afslået for at kunne producere overfladen. På denne måde fremfører værket den performative natur, der bebor institutionsstrukturer.
Fakta
Ville Laurinkoski (f. 1996) er visuel kunstner, bosat i København. Laurinkoskis praksis udgår fra billedet og stemmen, objekter og rum, hvoraf hans kilder og materialer spænder fra arkiveret eller tabt litteratur til populærkultur samt forskellige genrer af autobiografiske publikationer, malerier, kammermusik og smudsede madrasser. Laurinkoski opkvalificerer og genforhandler gennem sine værker det forsømte og fortrængte ved at tage en kritisk drejning mod den bagvedliggende infrastruktur og de præmisser, som har og fortsat betinger og opretholder normer for social arbejdsdeling, seksualitet og klasse. Laurinkoski har en kandidatgrad fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedkunstskolerne, og gennemførte Maumaus Independent Study Programme i Lissabon, 2021. Laurinkoski har udstillet på blandt andet The Museum of Finnish Architecture and Design Museum Helsinki (2024), GalleriElverket, Pro Artibus (2024), Kunsthal Charlottenborg (2023) og Amos Rex (2022). Han har bl.a. performet på O - Overgaden (2024), Art Hub Copenhagen (2024) og Den Frie Udstillingsbygning (2024, 2023). Ville Laurinkoski er desuden en del af kunstnerkollektivet Jennifee-See Alternate og har deltaget i Art Hub Residency, Art Hub Copenhagen (2025).
Nikolaj Kunsthal