Yukari Hotta præsenterer en serie af skulpturer, installeret som en stedsspecifik installation, hvor skulpturernes antropomorfe skala spejler beskuerens perception og bevægelse i udstillingsrummet. Dette inviterer beskueren til en kontemplativ relation til værkerne gennem det tilsyneladende simple, men dybt resonante symbol: ægget.
Yukari Hotta eksperimenterer med naturlige farver i forskellige lertyper og deres brændingstemperaturer i sine skulpturer. Ved at fravælge glasur og i stedet eksperimentere med det "nøgne" ler, afspejler det Hottas dybt personlige og taktile tilgang til skulptur. Hun arbejder med coil-teknikker og håndformning, hvilket skaber en intim forbindelse til materialerne samtidig med at det fremhæver den taktile kvalitet i hendes værker. Nogle skulpturer er rå, mens andre er slebet og glatte – hver med deres unikke, organiske komposition og farve. Denne langsomme og bevidste proces fremkalder værker, der afspejler den japanske filosofi "wabi-sabi", hvor fejl og foranderlighed æres.
Hotta's skulpturer fremkalder, selvom de er abstrakte, naturlige, biomorfe former, der ofte minder om menneskekroppen i hvile eller bevægelse. Disse kvaliteter understreges af den antropomorfe skala, der spejler beskuerens perception og bevægelser i rummet. Hotta betragter hver skulptur som en individuel karakter og efterlader ofte huller i værkerne, så de kan "ånde" og eksistere som levende karakterer i udstillingsrummet. Intuition og improvisation er nøgleelementer i Hottas arbejde: "Jeg ønsker at udfordre grænsen mellem kunst og håndværk; mit arbejde er i sidste ende et værktøj til at udforske vores forhold til os selv, hinanden og naturen."
Kilde:
Alice Folker Gallery
Alice Folker Gallery