Udstillingen Disobedience Archive (The Open Storage) præsenterer en vidtfavnende samling af videoværker, der gennem historiske, geografiske og sociale perspektiver, kortlægger forskellige kunstneriske modstandstaktikker fra 1970erne og frem. Udstillingen er en del af HUMAN:RIGHTS fokus på menneskerettigheder og præsenteres i samarbejde med CPH:DOX.
Disobedience Archive er en omfattende og stadigt voksende samling af film, der skildrer næsten halvtreds års sociale kampe i forskellige verdensdele. Projektet undersøger forholdet mellem kunst og politisk handling ved at se på hvordan modstandskampe oversættes til levende billeder i en form for kunstnerisk visuel aktivisme.
Kurateret af Milano-baserede Marco Scotini har arkivet siden 2005 vist flere hundrede videoværker i femten lande. I modsætning til arkivers ofte statiske og ufleksible karakter er Disobedience Archive mobilt og omskifteligt. For hver gang arkivet vises, udfolder det et nyt tematisk fokus i en ny rumlig artikulation.
Udstillingen på Kunsthal Charlottenborg præsenteres i en installation udviklet af billedkunstner Christopher McSherran, der mimer et kunstlagers visuelle udtryk og hermed henviser til arkivers historieskrivende funktion.
Med titlen Disobedience Archive (The Open Storage) viser udstillingen fire tematiske spor: Radical Ecologies, Diaspora Activism, Gender Disobedience og Insurgent Communities, der stiller skarpt på en række forskellige rettighedskampe. Diaspora Activism omhandler transnationale migrationsprocesser, der hér anses som en overlevelseskamp, der medfører nye måder at bebo verden på og problematiserer nationalstatssystemet og dets statsborgerskab. Gender Disobedience tematiserer et opgør med heteroseksualitet og binære kønskonstruktioner og skaber alliancer mellem den globale LBGTQ+-bevægelse og kapitalismekritiske positioner. I Radical Ecologies adresseres klimakampen både gennem aktivistiske tiltag og som en fremtidsvision. Værkerne i Insurgent Communites tager afsæt i antisystemiske oprør i form af kreative udfoldelser og initiativer, der skaber modoffentligheder og nye politiske solidaritetsbaserede fællesskaber.
Ved at etablere forbindelser mellem ellers adskilte retfærdighedskampe, gør arkivet det muligt at se dem i en større politisk kontekst på tværs af tid og geografi. Disobedience Archive (The Open Storage) er en form for aktiv historiefortælling, der insisterer på kunst og visuel kultur som en afgørende del af kampen for en bedre verden.
Deltagende kunstnere:
Atelier d’Architecture Autogérée (AAA), Ravi Argawal, Navjot Altaf, A Subversive Film Production, Ege Berensel, Ursula Biemann, Simone Cangelosi, Seba Calfuqueo, Mao Chenyu, Critical Art Ensemble, Chto Delat, Ali Essafi, Marcelo Expósito with Nuria Vila, Alberto Grifi, Grupo de Arte Callejero, Grupo Etcétera…, Khaled Jarrar, Sara Jordenö, Sanjay Kak, Karrabing Film Collective, Bani Khoshnoudi, LIMINAL & Border Forensics, Maria Galindo e Mujeres Creando, Barbara Hammer, Angela Melitopoulos, Carlos Motta, Daniela Ortiz, Paloma Polo, Oliver Ressler, Güliz Saglam, Tita Salina & Irwan Ahmett, Sim Chi Yin, Urbonas Studio, Pınar Öğrenci
Atelier d’Architecture Autogérée (AAA), Ravi Argawal, Navjot Altaf, A Subversive Film Production, Ege Berensel, Ursula Biemann, Simone Cangelosi, Seba Calfuqueo, Mao Chenyu, Critical Art Ensemble, Chto Delat, Ali Essafi, Marcelo Expósito with Nuria Vila, Alberto Grifi, Grupo de Arte Callejero, Grupo Etcétera…, Khaled Jarrar, Sara Jordenö, Sanjay Kak, Karrabing Film Collective, Bani Khoshnoudi, LIMINAL & Border Forensics, Maria Galindo e Mujeres Creando, Barbara Hammer, Angela Melitopoulos, Carlos Motta, Daniela Ortiz, Paloma Polo, Oliver Ressler, Güliz Saglam, Tita Salina & Irwan Ahmett, Sim Chi Yin, Urbonas Studio, Pınar Öğrenci
Disobedience Archive (The Open Storage) er del af HUMAN:RIGHTS – et nyt samarbejde mellem Kunsthal Charlottenborg, CPH:DOX og Human Rights Watch Denmark der med støtte fra Frececo Fonden vil sætte fokus på menneskerettighederne de kommende år. Udstillingen er desuden støttet af Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond, Statens Kunstfond.
Kilde:
Kunsthal Charlottenborg
Kunsthal Charlottenborg