At kunne se sig selv i øjnene og stå ved, hvem man er med sit fulde og sande selv, er for den danske kunstner Fugleburet, blevet et tema, der har fyldt mere end hos de fleste. Nu tager kunstneren, hvis borgerlige navn er Henrik Steen, sig selv på ordet og implementerer spejlet som medie i sine værker, så både han selv og hans publikum kan se sig sig selv direkte i øjnene.
Fugleburet er kendt for sit karakteristiske æstetiske sprog, der altid balancerer mellem figuration og abstraktion i en spontan leg med farver, form og genkendelige hilsner til kunsthistoriens store mestre. Med ”Stråleglans” tager kunstneren livtag med et nyt medie – spejlet.
Det har længe været en kendt hemmelighed af manden bag kunstnernavnet ”Fugleburet” ikke kun excellerede som billedkunstner, men parallelt med arbejdet på lærredet også er en af dansk films mest bruge make-up artister. De to separate karrierer har kørt parløb, men har ikke tidligere på synligvis haft overlap, hvorfor kunstneren har holdt sin identitet hemmelig med alias'et "Fugleburet". Nu sender kunstneren en ærlig og åbenlys hilsen til sin identitet som make-up artist ved at inkorporere spejlet, som han igennem hele sin karriere har arbejdet foran og sammen med.
Spejlet er din tætteste ven og allierede i arbejdet med at forme og bearbejde hud, hår og menneskelige karaktertræk, så både skurken, helten og skønheden træder frem. Så det lå på en eller anden måde i kortene at Fugleburet skulle prøve kræfter med spejlet i det kunstneriske arbejde til denne udstilling.
For kunstneren ligger der i spejlets reflekterende natur, så mange muligheder for at inddrage rummet og beskueren i værket. Når man ser på værket, ser man sig selv, rummet og motivet i et og samme blik. Denne fordobling af værkets perspektiv giver for kunstneren en tilstedeværelse og nærvær som er ny og åben. Motiverne er derfor ikke så tætte og mange facetterede, som man vanligt ser hos Fugleburet – åbenheden, det blødere fabulerende billedsprog og det monokrome farvevalg giver en ny lethed i værkerne, så der netop er plads til at opleve og sanse spejlets mange muligheder. Sammen med værkerne på spejl har kunstneren suppleret med en serie af rå canvas-værker, der med sin matte, ru hør-overflade skaber en taktil og visuel velplaceret kontrast.
Det ville dog ikke være en ægte Fuglebur’sk udstillingsoplevelse, hvis ikke det løsslupne, det kaotiske og det drilske fik en plads, så derfor har kunstneren kastet sig ud i et større vægmaleri. Fugleburet har tidligere stået bag et stort gavlmaleri på Amager og har også fornyligt i forbindelse med en galleriudstilling i det jyske udforsket vægmaleriets muligheder. Så det faldt ganske naturligt at der også skulle arbejdes direkte på væggen i udstillingsrummet.
Med Stråleglans står Fugleburet ved hvem han er med alle sine mangesidede talenter. Udstillingen er tænkt som et kunstnerisk frirum, hvor kunstneren viser nye sider af sin praksis, og hvor vi som beskuere også er sat fri til at sanse og opleve ikke blot kunsten, men også os selv. Den frie fugl, der også motivisk altid har været tilstede i Fugleburets univers, er ikke blot en hilsen til en af hans store idoler Asger Jorn, men også et insisterende ønske om at være og leve ligeså frisat som fuglen. Stråleglans er netop en ode til dette ønske om frihed og om at levitere en lille smule over hverdagens forudsigelighed.
Fugleburet (f.1977) er en dansk autodidakt kunstner. Hans arbejder fusionerer inspiration fra f.eks. Lundstrøm og COBRA-bevægelsen og blander det med hans egne karakteristiske figurer, f.eks. fuglenæbet. Kunstneren udfolder sit farverige, formskarpe og legende univers i en stramt styret stil, som umiskendeligt er hans alene.
Kilde:
Formation Gallery
Formation Gallery