I år er det 125 år siden Kunstnernes Efterårsudstilling for første gang åbnede i Den Frie Udstillingsbygning i hjertet af København. Gennem årtierne har KE været et vidnesbyrd om, hvad der rører sig i kunstens vækstlag. Her har nye retninger taget form, traditioner er blevet udfordret, og kunstnere har fået deres første professionelle gennembrud – fra Vilhelm Lundstrøm til Ursula Reuter Christiansen.
Udstillingen har både overrasket, irriteret og begejstret publikum – altid med en kunstnerisk nerve og en demokratisk forpligtelse i centrum. I jubilæumsåret 2025 fejres den historiske udstilling med et program, der sætter fokus på fællesskab, kunstnerisk mod og samtaler på tværs af generationer og medier.
Ud af mere end 1.000 ansøgere har årets jury udvalgt 51 kunstnere eller kunstnergrupper. Blandt de udstillede værker kan du opleve gipsriddere, hjulspor på en mark, en øvende guitarist, abetræer, spindende katte i en papkasse, et svensk hundeteater, korsmalerier og meget mere.
Siden 1900 har Kunstnernes Efterårsudstilling været en demokratisk foranstaltning og åben dør til den professionelle kunstverden, idet alle kan få deres værker kunstfagligt bedømt. Censureringen foregår uden at juryen kender til kunstnernes navne, køn, alder, etnicitet og uddannelse. De mange udstillinger i årenes løb har muliggjort, at kunstnere gensidigt har støttet hinanden – fagligt og strukturelt. Kollektive initiativer ses her ikke som alternativ til den professionelle kunstverden, men som en essentiel del af den. De tanker reflekteres også i årets jury, som i år består af fem kunstnere, der ud over deres egen praksis også selv er engagerede i kunstnerdrevne udstillingssteder: Charlotte Thrane, Heidi Hove, Torben Ribe, Markus von Platen og Mads Borre.
Siden 1900 har Kunstnernes Efterårsudstilling været en demokratisk foranstaltning og åben dør til den professionelle kunstverden, idet alle kan få deres værker kunstfagligt bedømt. Censureringen foregår uden at juryen kender til kunstnernes navne, køn, alder, etnicitet og uddannelse. De mange udstillinger i årenes løb har muliggjort, at kunstnere gensidigt har støttet hinanden – fagligt og strukturelt. Kollektive initiativer ses her ikke som alternativ til den professionelle kunstverden, men som en essentiel del af den. De tanker reflekteres også i årets jury, som i år består af fem kunstnere, der ud over deres egen praksis også selv er engagerede i kunstnerdrevne udstillingssteder: Charlotte Thrane, Heidi Hove, Torben Ribe, Markus von Platen og Mads Borre.
Kilde:
Den Frie Udstillingsbygning
Den Frie Udstillingsbygning



