Gys! Er den levende?

4 feb - 6 aug 2017

Fra den 4. februar indtager hårrejsende, hyperrealistiske menneskeskulpturer ARKEN i en stor udstilling under titlen GYS! Er den levende? Med teknisk perfektion, skalaforstyrrelser, nærvær og humor rejser værkerne højaktuelle spørgsmål om, hvad det vil sige at være menneske netop i vores tid, hvor robotteknologi og kunstig intelligens på radikal vis vinder frem.

Patricia Piccinini: Newborn, 2010. Courtesy of the artist & Roslyn Oxley9 Gallery, Sydney.

Fra den 4. februar indtager hårrejsende, hyperrealistiske menneskeskulpturer ARKEN i en stor udstilling under titlen GYS! Er den levende? Med teknisk perfektion, skalaforstyrrelser, nærvær og humor rejser værkerne højaktuelle spørgsmål om, hvad det vil sige at være menneske netop i vores tid, hvor robotteknologi og kunstig intelligens på radikal vis vinder frem.

Hyperrealismen er en af de helt store tendenser i samtidskunsten lige nu. ARKEN har samlet nogle af de allerstørste navne inden for genren i GYS! Er den levende? Udstillingen viser værker af 31 internationalt anerkendte kunstnere, som blandt andre Maurizio Cattelan, Tony Matelli og ikke mindst Ron Mueck, der har skabt et af udstillingens hovedværker – den fem meter lange skulptur En pige fra 2006.

Patricia Piccinini: Newborn, 2010. Courtesy of the artist & Roslyn Oxley9 Gallery, Sydney.

En eksistentiel gysen
I mødet med udstillingens menneskeskulpturer kommer man helt tæt på det, der synes at være et andet menneske. Det er både pirrende og skræmmende, for værkerne tematiserer i yderste potens forholdet mellem liv og død, virkelighed og fantasi, menneske og maskine. Den overdrevne realisme, som kendetegner den hyperrealistiske skulptur, knytter sig til menneskets drøm om at genskabe sig selv. Menneskelignende robotter, dobbeltgængere eller forvrængede væsener optræder i en lang række gyser- og science fiction-film lige fra klassikeren om Frankensteins monster til Blade Runner, Terminator og senest filmen Arrival og HBO-serien Westworld. Drømmen om at skabe den perfekte kopi trækker spor helt tilbage til den græske mytologi, hvor Pygmalion skærer sin idealkvinde i elfenben og forelsker sig hovedkuls i hende, da hun træder ned fra soklen.

Hyperrealisme highlights
Hyperrealismen tog sin begyndelse i 1960’erne som en reaktion mod den abstrakte ekspressionisme på lige fod med eksempelvis pop- og konceptkunsten. Formålet var at lade hverdagen og virkeligheden – en slags socialrealisme – få en plads som kunstnerisk udtryk. Siden da har adskillige kunstnere arbejdet med skulpturer, der i foruroligende grad ligner virkelige mennesker og som er udført i materialer, der fuldender illusionen. GYS! Er den levende? giver mulighed for at opleve nogle af hyperrealismens mest fremtrædende kunstnere: Fra Duane Hansons ikoniske skildringer af den amerikanske middelklasse over Ron Muecks over- og underdimensionerede vidundere til Frank Bensons frigjorte sci-fi-figur.

Kilde: ARKEN


Adresse
ARKEN Museum for Moderne KunstSkovvej 100
2635 Ishøj

Tilgængelighed:

Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 11:00 - 17:00
Onsdag: 11:00 - 17:00
Torsdag: 11:00 - 21:00
Fredag: 11:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 17:00
Søndag: 11:00 - 17:00

Entre pris
Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré