Titlen på udstillingen Image on the Tongue har noget til fælles med frasen 'på spidsen af tungen', en følelse af at noget mangler, selvom vi ikke helt kan sige hvad. Noget bliver opfordret, trukket og holdt fast.
Hvad er begær? Noget fysisk, følelsesmæssigt, en masse - begær.
Den London-baserede kunstner Ebun Sodipo bevæger sig væk fra denne tyngdekraft af begær, og lænende ind mod traditioner fra den sorte (trans)radikale tradition og historisk genoprettelse.
Vi ser to hænder i arbejde, fingrene bøjer, krøller, spredes, peger, strækker og til tider, forener sig. Du kan føle det, måske endda se det. Kroppens gestus i tjeneste for noget vi ikke kan se, men som vi forventer skal komme.
Med Image on the Tongue er der en forespørgsel, der udtrykker tavsheden ved tab uden at tale om det.
Man kunne placere ord som begær og forventning i det samme semantiske skema. For at udvide skemaet kunne 'indledning' tilføjes.
For at indlede arbejdet med at lave denne udstilling iscenesatte vi en æstetisk struktur. Som indledning til Image on the Tongue var vi nødt til at finde et sprog, hvor vi præcist kunne beskrive forholdene. Som indledning til det antropologiske var der det kunsthistoriske og før det det nedarvede. Som indledning til »jeg« var der »hun«. Som indledning til kvinden var der ordet »kvinde«.
Kilde:
inter.pblc