Vores byrum er fulde af symboler og storslåede monumenter, der er med til at opretholde og definere en fælles forståelse af historiske begivenheder, autoriteter og magtpositioner. Og det er netop de indgroede paradigmer, som Iván Argote får os til at se med nye øjne.
Den fremadstormende colombianske billedkunstner er blevet internationalt anerkendt for sine dristige og drillesyge interventioner, installationer, skulpturer, film og performances i offentlige rum, der sætter monumenters betydning under lup. Senest ved årets Venedig Biennale med værket Descanso: En kopi af Christopher Columbus-statuen på Plaza Colón i Madrid, lagt ned i græsset på biennalens Giardini område, hvor invasive blomster og planter livligt overtager den.
FORTID OG FREMTID GENFORHANDLES
Argote bruger ofte humor til at sætte spørgsmålstegn ved de symboler, der omgiver os i offentlige rum. I værkserien Wild Flowers reproducerer Argote forskellige dele af George Washington statuen på Wall Street og lader dem fungere som urtepotter for planter, der fratager statuen dens heroiske status. Ved midlertidigt at flytte monumenter forbundet med kolonitiden, fx skulpturen af Christopher Columbus i Madrid, Flaminio-obelisken i Rom eller mindesmærket for Joseph Gallieni i Paris, foreslår han en – både bogstavelig og symbolsk – 'bevægelse', som opfordrer os til at udfordre monumenternes autoritet. Og ikke mindst til at forestille os, at både fortiden og fremtiden kunne være anderledes.
Argote bruger ofte humor til at sætte spørgsmålstegn ved de symboler, der omgiver os i offentlige rum. I værkserien Wild Flowers reproducerer Argote forskellige dele af George Washington statuen på Wall Street og lader dem fungere som urtepotter for planter, der fratager statuen dens heroiske status. Ved midlertidigt at flytte monumenter forbundet med kolonitiden, fx skulpturen af Christopher Columbus i Madrid, Flaminio-obelisken i Rom eller mindesmærket for Joseph Gallieni i Paris, foreslår han en – både bogstavelig og symbolsk – 'bevægelse', som opfordrer os til at udfordre monumenternes autoritet. Og ikke mindst til at forestille os, at både fortiden og fremtiden kunne være anderledes.
TO MOVE AND BE MOVED præsenterer en større installation i museets forhal og en retrospektiv præsentation af en række af Argotes mest markante interventioner i offentlige rum i Madrid, Rom, Paris og Sydamerika i form af skulpturer, installationer, film og performances.
I tilknytning til udstillingen kommissionerer KØS og Perrotin et nyt skulpturelt værk af Argote i København med åbning i slutningen af august. Kommissioneringen er del af KØS Museum for kunst i det offentlige rums strategi 2024-26, hvor museet i stigende grad vil være til stede nationalt med midlertidige kunstprojekter i byrum og landskaber, der skaber tydeligere forbindelse mellem museet og kunsten i offentlige rum og bringer den internationale offentlige samtidskunst til Danmark.
OM IVÁN ARGOTE
Iván Argote er født 1983 i Bogotá, Columbia og bor og arbejder i Paris, Frankrig. Som billedkunstner og filminstruktør skaber han skulpturer, installationer, film og interventioner, der sætter menneskelige relationer, institutioner, magt og tro til diskussion. I hans værker bliver dominerende historiske fortællinger kritisk, men kærligt afmonteret med ømhed og humor som værktøjer.
Iván Argote er født 1983 i Bogotá, Columbia og bor og arbejder i Paris, Frankrig. Som billedkunstner og filminstruktør skaber han skulpturer, installationer, film og interventioner, der sætter menneskelige relationer, institutioner, magt og tro til diskussion. I hans værker bliver dominerende historiske fortællinger kritisk, men kærligt afmonteret med ømhed og humor som værktøjer.
I 2024 deltog Iván Argote i hovedudstillingen i Giardini Della Biennale, Venedig, med et nyt offentligt kunstværk, Descanso, som en af fem kunstnere inviteret til at skabe udendørs installationer på Venedig Biennalen. I september 2024 deltager Argote i Lyon Biennalen. Hans værker indgår i permanente samlinger på talrige prestigefyldte institutioner over hele verden, herunder Guggenheim Museum (New York, USA); Centre Pompidou (Paris, Frankrig); ASU Art Museum (Phoenix, USA); Cisneros Fontanals Art Foundation (Miami, USA); Colección de Arte del Banco de la República (Bogotá, Colombia); Kadist (San Francisco, USA) og MACBA (Barcelona, Spanien).
OM UDSTILLINGEN
TO MOVE AND BE MOVED er kurateret af Irene Campolmi, senior kurator på KØS Museum for kunst i det offentlige rum. Udstillingen er udviklet i samarbejde med Perrotin (Paris, Hong Kong, New York, Seoul, Tokyo, Shanghai, Los Angeles) og Iván Argote Studio og med sponsorater fra Eidotech og Søberg Lystek.
TO MOVE AND BE MOVED er kurateret af Irene Campolmi, senior kurator på KØS Museum for kunst i det offentlige rum. Udstillingen er udviklet i samarbejde med Perrotin (Paris, Hong Kong, New York, Seoul, Tokyo, Shanghai, Los Angeles) og Iván Argote Studio og med sponsorater fra Eidotech og Søberg Lystek.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Knud Højgaards Fond.
Kilde:
KØS
KØS