Iván Argote: TO MOVE AND BE MOVED

30. juli 2024

Vores byrum er fulde af symboler og storslåede monumenter, der er med til at opretholde og definere en fælles forståelse af historiske begivenheder, autoriteter og magtpositioner. Og det er netop de indgroede paradigmer, som Iván Argote får os til at se med nye øjne.

Still from Levitate (three channel videoinstallation), Iván Argote, 2022

Vores byrum er fulde af symboler og storslåede monumenter, der er med til at opretholde og definere en fælles forståelse af historiske begivenheder, autoriteter og magtpositioner. Og det er netop de indgroede paradigmer, som Iván Argote får os til at se med nye øjne.

Offentlige rum genforhandles og giver plads til nye fortællinger i billedkunstner Iván Argotes udstilling TO MOVE AND BE MOVED, som kan opleves på KØS Museum for kunst i det offentlige rum.
TO MOVE AND BE MOVED præsenterer en større installation i museets forhal og en retrospektiv præsentation af en række af Argotes mest markante interventioner i offentlige rum i Madrid, Rom, Paris og Sydamerika i form af skulpturer, installationer, film og performances.
Installation. Iván Argote <i>Bondage</i>, 2022. Foto: Christian Brems
Installation. Iván Argote Bondage, 2022. Foto: Christian Brems
Iván Argote <i>Precious</i>, 2022. Foto: Christian Brems
Iván Argote Precious, 2022. Foto: Christian Brems
Iván Argote <i>Patience</i>, 2022. Foto: Christian Brems
Iván Argote Patience, 2022. Foto: Christian Brems
Iván Argote <i>Mamarracho</i>, 2022. Foto: Christian Brems
Iván Argote Mamarracho, 2022. Foto: Christian Brems
Iván Argote <i>Fallen</i>, 2022. Foto: Christian Brems
Iván Argote Fallen, 2022. Foto: Christian Brems
Iván Argote <i>Behind</i>, 2012-2020. Foto: Christian Brems
Iván Argote Behind, 2012-2020. Foto: Christian Brems
Iván Argote <i>Antipodos</i>, 2023. Foto: Christian Brems
Iván Argote Antipodos, 2023. Foto: Christian Brems
Installation. Iván Argote <i>Precious</i>, 2022. Foto: Christian Brems
Installation. Iván Argote Precious, 2022. Foto: Christian Brems
Installation. Iván Argote <i>Patience</i>, 2022. Foto: Christian Brems
Installation. Iván Argote Patience, 2022. Foto: Christian Brems
Installation. Iván Argote <i>Levitate</i>, 2022. Foto: Christian Brems
Installation. Iván Argote Levitate, 2022. Foto: Christian Brems
Installation. Iván Argote <i>Fallen</i>, 2022. Foto: Christian Brems
Installation. Iván Argote Fallen, 2022. Foto: Christian Brems
Still from <i>Levitate</i> (three channel videoinstallation), Iván Argote, 2022
Still from Levitate (three channel videoinstallation), Iván Argote, 2022
Still from <i>Post Human</i> (video installation), Iván Argote, 2022
Still from Post Human (video installation), Iván Argote, 2022
Still from <i>Levitate</i> (three channel videoinstallation), Iván Argote, 2022
Still from Levitate (three channel videoinstallation), Iván Argote, 2022
Still from <i>Levitate</i> (three channel videoinstallation), Iván Argote, 2022
Still from Levitate (three channel videoinstallation), Iván Argote, 2022

OM UDSTILLINGEN


TO MOVE AND BE MOVED er kurateret af Irene Campolmi, senior kurator på KØS Museum for kunst i offentlige rum. Udstillingen er udviklet i samarbejde med Perrotin (Paris, Hong Kong, New York, Seoul, Tokyo, Shanghai, Los Angeles) og Iván Argote Studio og med sponsorater fra Eidotech og Søberg Lystek. Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Knud Højgaards Fond.

OM KØS MUSEUM FOR KUNST I DET OFFENTLIGE RUM KØS Museum for kunst i det offentlige rum er et anerkendt museum med et unikt formål som eneste museum i Danmark, der udelukkende arbejder med kunst i offentlige rum. Museet udstiller, producerer og fremmer kunstprojekter af internationale kunstnere, initierer forskning, der styrker feltet teoretisk, og indsamler og registrerer de materielle og digitale spor af offentlige kunstprojekter. I de seneste år har museet udstillet værker med danske og internationale kunstnere som Cyprien Galliard, Gordon Matta-Clark, Katie Paterson, Ragnar Kjartansson, Superflex, Nina Beier og mange andre i udstillinger på museet samt i offentlige rum.