Jacob Jessen: OSX

21 aug - 26 sep 2020

Udstillingen OSX er en række installatoriske værker og en digital fotoserie af Nanna K Hougaard, der tager fat i det eksistentielle hul imellem et fysisk individ og det abstrakte digitale rum. Et rum der indrammer store dele af vores levede liv på et tvivlsomt bagtæppe af digitalt understøttet mer-forbrug. Underlagt samtidens begrænsninger af fysisk bevægelighed […]

Anna Bak: Metamorphis - I wish we could stay in here until the anxiety will crystalize and turn into a shiny object we can observe from a distance, 2017. Installationsfoto. Soloudstilling på C4 projects, København. Foto: Anna Bak

Udstillingen OSX er en række installatoriske værker og en digital fotoserie af Nanna K Hougaard, der tager fat i det eksistentielle hul imellem et fysisk individ og det abstrakte digitale rum. Et rum der indrammer store dele af vores levede liv på et tvivlsomt bagtæppe af digitalt understøttet mer-forbrug. Underlagt samtidens begrænsninger af fysisk bevægelighed […]


info

Jacob Jessen: OSX21 aug - 26 sep 2020

Udstillingen OSX er en række installatoriske værker og en digital fotoserie af Nanna K Hougaard, der tager fat i det eksistentielle hul imellem et fysisk individ og det abstrakte digitale rum. Et rum der indrammer store dele af vores levede liv på et tvivlsomt bagtæppe af digitalt understøttet mer-forbrug.

Jacob Jessen, feat. Nanna K. Hougaard: OSX, 2020. Installation view, Marie Kirkegaard Gallery.

Underlagt samtidens begrænsninger af fysisk bevægelighed oversættes social og fysisk udfoldelse i stor stil til digitale formater: Billedabstraktion er blevet norm i takt med at brugere af videokonferenceværktøjer skift er
baggrund og stil efter behag, og friklatrere bestiger sit køkken, som var det en bjergvæg i Californien i jagt på fysisk udfoldelse.

Et af udstillingens værker Late capitalism and the ends of sleep’ bader galleri rummet i højfrekvent blåt lys fra galleriets egne lamper. Værket tager navn efter en bog af Jonathan Crary af samme navn, der blandt andet beskriver, hvordan søvnen er det sidste territorie, der ikke endnu er erobret af kapital og forbrug, men som dag for dag udfordres af de digitale skærmes blå lys, der hæmmer produktionen af søvn hormonet melatonin og (fast)holder os vågne i en kommerciel virtualitet.

Værkene søger tilsammen at sanseliggøre, at vores liv i stigende grad leves på digitale præmisser, men stadig er funderet i kropslighed og fysikalitet. En paradoksal omstændighed, der er blevet kraftigt eksponeret i forbindelse med Corona smittens spredning. Installationen El Capitan tager navn efter en navnkundig klippeformation i Californien, der i klatreverden opfattes som en fysisk exceptionel præstation og som samtidig har lagt navn til macOS’ styresystem. En gruppe klatrere er inviteret til at klatre på en af galleriets vægge som er gennemhullet af digitalt reproducerede revner (wall cracks). Når klatrerne er aktive bliver bevægelserne opad væggen et nærværende materiale, og når væggen står tom tegner sporene fra klatrernes gummisåler og sod fra væggens laserbrændte revner et kort over kroppens bevægelse på væggen. På en og samme tid en manifestation af fysisk tilstedeværelse baseret på en virtuel abstraktion.

Jacob Jessen (f. 1976) bor og arbejder i Trondheim og København. Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2009, og er idag professor ved Trondheim Kunstakademi med focus materialitet og rum.

Kilde: Marie Kirkegaard Gallery


Adresse
Marie Kirkegaard GalleryHolbergsgade 17C
1057 København K

Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - nej
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja

Åbningstider
Tirs-fre 12-17.30
Lør 12-15

Lukket i juli. Åbner 18 august

Entre pris
Gratis entré