John Kørner: Blue Bedroom

10 feb - 1 apr 2017

Anbefalet under Det skal du se! uge 6
Fredag den 10. februar 2017 åbner Galleri Bo Bjerggaard sin anden separatudstilling med billedkunstneren John Kørner (f. 1967). Udstillingen Blue Bedroom åbner i forbindelse med kunstnerens 50-års fødselsdag.

John Kørner: Drunks on Delphi Ruins, 2016. Courtesy the artist and Galleri Bo Bjerggaard

Anbefalet under Det skal du se! uge 6
Fredag den 10. februar 2017 åbner Galleri Bo Bjerggaard sin anden separatudstilling med billedkunstneren John Kørner (f. 1967). Udstillingen Blue Bedroom åbner i forbindelse med kunstnerens 50-års fødselsdag.


info

John Kørner: Blue Bedroom10 feb - 1 apr 2017

Anbefalet under Det skal du se! uge 6
Omdrejningspunktet i Blue Bedroom er en gigantisk installation, der indtager galleriets tre vestvendte udstillingsrum: en bølge, der langsomt rejser sig fra rum til rum for næsten at brydes i sidste rum. Som altid er Kørners afsæt samfundsaktuelt. I bølgen flyder malerier og skulpturer, der kredser om vandet og de skæbner, der færdes i det og på det. Det første, der møder beskueren er kulde og en sovesal, hvor alle vinduer er åbne og gardinerne flagrer i den kolde vinterluft. Et Ole Lukkeøje-univers, der kradser lidt og ikke rigtigt lader sig placere mellem drøm og virkelighed.

I det ledsagende udstillingskatalog til Blue Bedroom stiller Mark Rappolt editor-in-chief ved Art Review spørgsmålet:

“So, what does it mean to introduce a bed, not to be used – not our bed, not anyone’s bed – into the space of an exhibition, in which, on a good day, the viewer is expected to be an active participant, rather than a passive one (for, presumably, the artist is not assuming the experience of his paintings to be so soporific as to require the provision of sleeping facilities)? Placed in a gallery, in which, if we dream at all, we dream in a conscious fashion, the bedroom as a sleeping facility is something that is at once asserted and denied. The bedroom-ness of this space is a set-up, a manipulation, an illusion, but an insistent presence, a fact even, nonetheless. And the problem of living (or sleeping) together is the root of the problem of politics and social engagement itself. And John Kørner’s art is nothing if not social.”

John Kørner: Drunks on Delphi Ruins, 2016. Courtesy the artist and Galleri Bo Bjerggaard

John Kørner arbejder med forskellige medier bl.a. maleri, grafik, skulptur og installation. Kørner har udført adskillige udsmykningsopgaver herunder vægmaleriet Afghanistan til Frederik VIII’s palæ, Amalienborg og senest en 36 meter lang vægudsmykning Panorama til Statsfængslet på Nordfalster. Nationalt er Kørners værker bl.a. repræsenteret på ARKEN Museum for Moderne Kunst, ARoS Aarhus Kunstmuseum og Statens Museum for Kunst. Derudover er hans værker repræsenteret i internationale samlinger som Rubell Family Collection, Miami, Tate Gallery, London, og The Saatchi Collection, London.

Alle er velkomne til ferniseringen fredag den 10. februar fra 16-19. Udstillingen kan ses i galleriet frem til 1. april 2017 sammen med gruppeudstillingen Wonderful World.

Kilde: Galleri Bo Bjerggaard


Adresse
Galleri Bo BjerggaardFlæsketorvet 85A
1711 København V

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 13:00 - 18:00
Torsdag: 13:00 - 18:00
Fredag: 13:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis entré