Med afsæt i museets samling, den aktuelle kønsdebat og kunstnerisk fortolkning dykker udstillingen ned i, hvordan vi formes af kønsroller og normer fra vi er helt små og hele livet igennem. 
De dunkle udstillingsrum med gloryhullet vender tilbage, både som et konkret scenografisk greb i udstillingen og som et metaforisk glughul ind i de skjulte strukturer, der præger vores syn på køn og identitet. Hullerne opfordrer folk til at gå på jagt i hjørnerne og se sårbarhed, usikkerhed og fordomme i øjnene. Denne gang iscenesat på ny og med fokus på kønssocialisering, protestsymboler og livets overgangsritualer.
Den første GLORY udstilling brugte myten om Prokrustes’ seng til at skitsere de skabeloner, som vi skal passe ind i. GLORY – Kapitel 2 dykker endnu en gang ned i den mytologiske verden. Denne gang med de tre skæbnegudinder, Nornerne, som repræsenterer fortiden, nutiden og fremtiden. De bestemmer menneskenes livsforløb og -længde ved at spinde, udmåle og afklippe livstrådene allerede inden fødslen. Spredt i udstillingen, symboliseret i forskellige billeder og genstande, holder nornerne et vågent øje og dikterer med nål og tråd livets kønnede skæbne.
Side om side med samlingsgenstandene udstilles helt nye værker af Kim Mejdahl, skabt særligt til udstillingen, bl.a. protestværket P poem. Værket er lavet via et open call på datingappen Grindr og består af et digt af forfatter Bjørn Rasmussen skrevet på 12 anonyme, nøgne kroppe. Med værket fremhæver Kim Mejdahl underbelyste sider af kønsbegrebet, trækker tråde til Mandebevægelsen fra 70’erne og rejser spørgsmål om sårbarhed, selvomsorg og maskulinitet.
I GLORY – Kapitel 2 bringes kulturhistoriske fortællinger til live og peger på, hvordan fortiden er grundlaget for at forstå nutidens samtaler om seksualitet og kønsnormer. Kulturhistorien kombineres med Kim Mejdahls personlige fortællinger og stiller spørgsmålene: ”Hvor meget af vores liv er styret af kønnede sociale forventninger til os? Og kan vi blive friere, når vi først ser disse forventninger i øjnene?
Cirkulært udstillingsdesign
På KØN er genanvendelse central ifm. tilblivelsen af nye udstillinger. Derfor er en stor del af udstillingens inventar genbrug fra den første GLORY-udstilling og resten består af inventar, der cirkulerer på museet, f.eks. restmaterialer fra udstillinger, der nedtages i indeværende år. Træ, der er centralt element i opbygningen, kommer eksempelvis fra nedtagne vægge på museets 3. sal og er nu omdannet til montrer. Det cirkulære udstillingsdesign og genanvendelse er en væsentlig del af museets bæredygtighedsstrategi, der bl.a. betød, at KØN i 2022 blev certificeret Green Attraction som et af de første museer i Danmark.
På KØN er genanvendelse central ifm. tilblivelsen af nye udstillinger. Derfor er en stor del af udstillingens inventar genbrug fra den første GLORY-udstilling og resten består af inventar, der cirkulerer på museet, f.eks. restmaterialer fra udstillinger, der nedtages i indeværende år. Træ, der er centralt element i opbygningen, kommer eksempelvis fra nedtagne vægge på museets 3. sal og er nu omdannet til montrer. Det cirkulære udstillingsdesign og genanvendelse er en væsentlig del af museets bæredygtighedsstrategi, der bl.a. betød, at KØN i 2022 blev certificeret Green Attraction som et af de første museer i Danmark.
Citater
Kim Richard Adler Mejdahl, kunstner:
”Hvis vi laver en lynkavalkade af et helt liv, hvor meget af det består så af normsættende ritualer og uskrevne regler og koder for vores køn og levevis? De følger os hele vejen, og det kræver meget mod og meget smerte at kæmpe imod disse kræfter og forblive tro mod ens eget indre ”
Kim Richard Adler Mejdahl, kunstner:
”Hvis vi laver en lynkavalkade af et helt liv, hvor meget af det består så af normsættende ritualer og uskrevne regler og koder for vores køn og levevis? De følger os hele vejen, og det kræver meget mod og meget smerte at kæmpe imod disse kræfter og forblive tro mod ens eget indre ”
Marie Sommer, kurator på KØN:
"GLORY – Kapitel 2 udfordrer den traditionelle måde at lave udstillinger på og viser, hvordan en udstilling kan forandre sig over tid. Genstande, materialer og idéer bliver ikke blot genbrugt fra den første GLORY udstilling, men er blevet gentænkt og brugt på nye, kreative måder. For eksempel bliver et 'glory hole' omdannet fra et glorificerende alter til et kighul, der åbner op for en helt ny fortælling”
"GLORY – Kapitel 2 udfordrer den traditionelle måde at lave udstillinger på og viser, hvordan en udstilling kan forandre sig over tid. Genstande, materialer og idéer bliver ikke blot genbrugt fra den første GLORY udstilling, men er blevet gentænkt og brugt på nye, kreative måder. For eksempel bliver et 'glory hole' omdannet fra et glorificerende alter til et kighul, der åbner op for en helt ny fortælling”
Kilde:
KØN
KØN

