Kristoffer Akselbo: Grotto E. T. (Extinct Tree)
31 mar - 5 maj 2022Anbefalet under det skal du se! uge 13. “Efter at have vandret et stykke mellem dystre klipper, kom jeg til indgangen til en stor hule … To modsatrettede følelser opstod i mig: frygt og begær – frygt for den truende mørke hule, en lyst om at se, om der var nogle vidunderlige ting i den.” […]
Anbefalet under det skal du se! uge 13. “Efter at have vandret et stykke mellem dystre klipper, kom jeg til indgangen til en stor hule … To modsatrettede følelser opstod i mig: frygt og begær – frygt for den truende mørke hule, en lyst om at se, om der var nogle vidunderlige ting i den.” […]
info
Anbefalet under det skal du se! uge 13.
“Efter at have vandret et stykke mellem dystre klipper, kom jeg til indgangen til en stor hule … To modsatrettede følelser opstod i mig: frygt og begær – frygt for den truende mørke hule, en lyst om at se, om der var nogle vidunderlige ting i den.” Leonardo da Vinci.
I udstillingen Grotto E.T. (Extinct Tree) møder vi et fremmed væsen, en alien der tilsyneladende bor i en grotte eller hule midt i udstillingsrummet. Grotten ligner en forfalden bygning, eller en, som aldrig er blevet gjort færdig. Et slags hulrum. Den er bygget af små betonsten og med lermørtel. Via åbninger mellem stenene kan man kigge ind og skimte dens mærkværdige beboer.
Over grotten, bagest i udstillingssalen, hænger tre meget store, sort-hvide foto-bannere ned fra loftet. De viser tre forskellige stadier af palmer i forfald. Palmerne er romerske og henviser både til Italiens import af palmer under Julius Cæsar og deres efterfølgende kamp for at overleve i de nye omgivelser, hvor mange af dem i dag dør pga. angreb fra palmesnudebiller.
Både den enlige beboer i den forfaldne grotte og fotografierne af de visne palmer peger på en mistilpasning, som konsekvens af forfejlet flytning eller migration.
Migration kan ellers betragtes som en tilpasningsstrategi. I flere tilfælde gennem historien opstår migrerende arter som konsekvens af klimaforandringer eller geologiske katastrofer. DNA gemmer sig i jordiske huler og fortæller om livet, som det engang var. Nogle arter bliver invasive, når de flyttes eller vi ændrer på deres naturlige habitat, mens andre må kæmpe for deres liv i den nye biotop.
Alien-figuren i grotten er udstillingens omdrejningspunkt. Men vi ved ikke, hvem han er, hvad han laver, hvorfra eller hvorfor han er kommet. Udstillingen låner sin titel fra den klassiske science fiction film E.T., ligesom performeren, der inkarnerer alien-figuren i grotten, også låner inspiration herfra.
Med udstillingen Grotto E.T. (Extinct Tree) sætter Kristoffer Akselbo spørgsmålstegn ved konsekvenserne af migration. Selv fortæller han:
“Med udstillingen Grotto E.T. forsøger jeg at åbne en forståelse af forholdet mellem sociale erfaringer og vores sociale liv, når grundlaget forandres på baggrund af menneskeskabte påvirkninger og uforudsete konsekvenser. Jeg ønsker med projektet kunstnerisk at undersøge migrationens aktualitet. Hvad er den rumlige udvidelse af den moderne livsførelse, og hvilket land besætter jeg med denne livsførelse?”
Udstillingens performance er den fjerde i rækken af performances, der søger at bearbejde de psykologiske aspekter af forestillingen om katastrofen. Her er temaet ”fremmedlegemet”.
Kilde: Det Fynske Kunstakademi