Lavinen [The Avalanche]

20 feb - 26 mar 2016

Lavinen [The Avalanche] hidkalder forskellige filosofiske verdenssyn, kulturelle fortolkninger og historiske koncepter med henblik på at nuancere vores læsning og reference til kulturel subjektivitet. Udstillingen undersøger, hvad vi forstår ved fremmedhed i en tid hvor frygt og snæversyn dominerer den overordnede debat og former vores forhold til andre kulturelle værdier end vores egne.

Georg Brandes af Rudolph Tegner (1922). Ejet af Ruldolph Tegner Museum & Statuepark, Holte, Danmark. Photograph: Hugo Hopping for SixtyEight Art Institute, 2016.

Lavinen [The Avalanche] hidkalder forskellige filosofiske verdenssyn, kulturelle fortolkninger og historiske koncepter med henblik på at nuancere vores læsning og reference til kulturel subjektivitet. Udstillingen undersøger, hvad vi forstår ved fremmedhed i en tid hvor frygt og snæversyn dominerer den overordnede debat og former vores forhold til andre kulturelle værdier end vores egne.


info

Lavinen [The Avalanche]20 feb - 26 mar 2016

Lavinen [The Avalanche] opstiller en essayudstillingen som grundfrom og kuratorisk metode til at teste forskellige koncepter, tekster og objekters fortolkning. Gennem udstillingsperioden opsættes forskellige dialogiske elementer, der har til formål at nuancere vores definition og forståelse af kulturel værdi og historiske fortrængninger. Den konceptuelle opbygning starter ved en stille buste af den danske polyhistor Georg Brandes, udformet af billedehugger Rudolph Tegner i begyndelses af det 20. århundrede. Det historiske portræt af Georg Brandes fungerer som en slags protagonist, hvorfra udstillingen undersøger forskellige visualiseringer, koncepter, historiske materialer og observationer, der fælles danner nye fortolkninger af vores samtidige definition.

Georg Brandes af Rudolph Tegner (1922). Ejet af Ruldolph Tegner Museum & Statuepark, Holte, Danmark. Photograph: Hugo Hopping for SixtyEight Art Institute, 2016.
Georg Brandes af Rudolph Tegner (1922). Ejet af Ruldolph Tegner Museum & Statuepark, Holte, Danmark. Photograph: Hugo Hopping for SixtyEight Art Institute, 2016.

Udstillingen er inspireret af den første udstilling cyklus på The Artist’s Institute of Hunter College i New York og fungerer som en slags kuratorisk hypotese, der testes igennem en offentlig dialog og samtale. Som et ’essay’ skrevet mellem en kunstner og en kurator, hvor referencer og historiske materialer danner grundlaget for de refleksioner udstillingen ønsker at iscenesætte.

Kilde: SixtyEight Art Institute


Adresse
SixtyEight Art InstituteGothersgade 167, st. th.
1123 København K

Åbningstider
Se website for åbningstider

Entre pris
Gratis entré