Louise Haugaard Jørgensen: Det kinesiske rum

1 apr - 29 jun 2016

Billedkunstner Louise Haugaard Jørgensen udstiller på Antikmuseet, Aarhus Universitet fra 1. april til 29. juni. Hendes arbejde tager udgangspunkt i overvejelser om grænsen mellem selvet og den anden; originalen og kopien som det kommer til udtryk i Antikmuseets formidling af andre tider og steders kultur og særligt i samlingen af gipsafstøbninger.

Louise Haugaard Jørgensen: Embryo Belvedere

Billedkunstner Louise Haugaard Jørgensen udstiller på Antikmuseet, Aarhus Universitet fra 1. april til 29. juni. Hendes arbejde tager udgangspunkt i overvejelser om grænsen mellem selvet og den anden; originalen og kopien som det kommer til udtryk i Antikmuseets formidling af andre tider og steders kultur og særligt i samlingen af gipsafstøbninger.

info

Louise Haugaard Jørgensen: Det kinesiske rum1 apr - 29 jun 2016

Titlen, Det kinesiske rum, til udstillingen er hentet fra et tankeeksperiment af filosoffen John Searle, der søger at bevise at en computer aldrig vil kunne udvikle bevidsthed eller ‘tænke selv’. Eksperimentet er meget omdiskuteret og har både stærke fortalere og modstandere. Searle forestiller sig at han sidder i et lukket rum med en instruktionsbog, som forklarer brugen af det kinesiske alfabet, uden at oversætte det. Med instruktionsbogen kan han svare på beskeder fra kinesisktalende personer uden for rummet, som tror, at han forstår, hvad de skriver, mens han i virkeligheden blot følger bogens regler. Searle mener, at det er det samme en computer gør: Den fremstår intelligent, men handler blindt efter sin programmering.

Louise Haugaard Jørgensen følger denne tanke og oplever, at museet åbner sig som et kinesisk rum, hvor de udstillede genstande iscenesættes, så de giver mening i et sluttet forløb, repræsenteret ved museumsrummet, men samtidig er de løsrevet fra den store sammenhæng de kommer fra. Ligesom Searles tankeeksperiment har både fortalere og modstandere, er Louise Haugaard Jørgensen ikke afklaret: Er museumsrummet blot en dårlig efterligning af en virkelighed – eller kan det udvikle bevidsthed og tænke selv? Er museet i så fald kunstigt intelligent?

Kilde: Antikmuseet