Legende kalve, uskyldige malkepiger - og klimasyndige bøffer… Til sommer fejres koen og dens vigtige plads i dansk kunst- og kulturhistorie, når Nivaagaards Malerisamling den 29. juni åbner dørene til udstillingen 'Mælkeveje – koen i kunst og kultur' og familieværkstedet MUUH! i hele sommerferien.
Koens stærke symbolværdi i den danske fortælling er under stærk forandring. Hvad skyldes dens særlige plads i historien, og hvilken rolle kommer den til at spille fremover?
Fra at være urmoder i nordisk mytologi og nationalsymbol i guldalderen til nu at være centrum for debatter om metanudledninger, mejeriproduktion og dyrevelfærd udfoldes koen og dens betydning for fortællingen om Danmark som landbrugsland og dansk identitet i udstillingen Mælkeveje - koen i kunst og kultur.
Særudstillingen viderefører museets interesse for relationen mellem ude og inde, kunst og natur - og lader samtidskunst af bl.a. Allan Otte, Lea Porsager, Torben Ribe, Magnus Andersen, Mie Edelgart, Michala Paludan og Kåre Frang gå i sanselig dialog med 500 års værker fra Malerisamlingen, når koen bliver omdrejningspunkt for temaer som køn, klima, forbrug og identitet.
Hele sommerferien inviterer familieværkstedet MUUH! indenfor til et kreativt univers med skønne materialer og en huskunstner ved bordet, der guider børn og voksne til at skabe egne værker og fortællinger om den højt elskede og omstridte ko.
På marken bag Nivaagaards Park kan gæsterne også opleve frilandskøer udsat til naturpleje i det historiske og naturrige landskab.
Prøv en ko-vandseng og duft et urteapotek
Samtidskunsten i udstillingen byder på værker af Allan Otte (f. 1978), Helle Hee Degaardt (f. 1967), Peter Stuhr (f. 1951), Maria Thorsen (f. 1943), Søren Aagaard (f. 1980), Magnus Andersen (f. 1987), Theodor Nymark (f. 1997) og Kåre Frang (f. 1992) samt nye værker skabt særligt til udstillingen af Torben Ribe (f. 1978) og tilpasset eller versioneret eksisterende værker af bl.a. Lea Porsager (f. 1981), Michala Paludan (f. 1983) og Mia Edelgart (f. 1984).
Samtidskunsten i udstillingen byder på værker af Allan Otte (f. 1978), Helle Hee Degaardt (f. 1967), Peter Stuhr (f. 1951), Maria Thorsen (f. 1943), Søren Aagaard (f. 1980), Magnus Andersen (f. 1987), Theodor Nymark (f. 1997) og Kåre Frang (f. 1992) samt nye værker skabt særligt til udstillingen af Torben Ribe (f. 1978) og tilpasset eller versioneret eksisterende værker af bl.a. Lea Porsager (f. 1981), Michala Paludan (f. 1983) og Mia Edelgart (f. 1984).
Porsager har i flere år arbejdet med de ko-vandsenge, som indendørs malkekøer skal have adgang til, og som simulerer blødheden fra en eng. Porsagers værk Erasure Beds + drooping horns (2023) installeres, så besøgende kan røre og sidde på ko-vandsengene og læse et digt om koens særlige tiltrækningskraft.
Paludan samler i den smukke installation Udvortes/indvortes danske planter, der er blevet brugt i forbindelse med graviditet, fødsler, amning, aborter mm. De samme remedier blev typisk brugt til både mennesker og køer, f.eks. til at stimulere mælkeproduktionen, og danner dermed et tværartsligt fælles urteapotek. Paludan installerer værket i en ny version med friske urter og blomster, der vil bringe duftende dansk natur ind i salene.
Samtidsværkerne sættes i dialog med klassiske værker af bl.a. Claude Lorrain, Lorenz Frølich, J. F. Willumsen, Theodor Philipsen, J. Th. Lundbye, Christen Købke, Oluf Høst m.fl., samt en række historiske og aktuelle materialer. Disse inkluderer bl.a. gamle filmklip, mælkereklamer og genstande fra nutidens industrilandbrug udlånt af Landbohøjskolen.
Kilde:
Nivaagaard Malerisamling
Nivaagaard Malerisamling