I midten af Chameleon, Monira Al Qadiris store udstilling på ARKEN Museum for Samtidskunst, svæver to enorme konkylier af typen Murex i et livmoder-lignende rum badet i mættede røde farver. De ser umiddelbart ud til at være tomme og hule, som fossiler fra et fremmed hav, men så begynder de at vise tegn på liv: Hviskelyde peger frem mod en snarlig forvandling. Mød værket Gastromancer (2023), en installation, der levendegør olieindustriens usynlige arv.
Den kuwaitiske kunstner Monira Al Qadiri arbejder på tværs afskulptur, installation, film og performance. I sin kunst skaber hun verdener, hvor det bizarre i kapitalismens logik og uophørlige udvinding af ressourcer bliver synlig, og hidtil usete fortællinger træder i frem gennem tragiske, men ofte også legende greb. Hendes praksis er forankret i en vedholdende undersøgelse af såvel de følelsesmæssige som symbolske aspekter af den såkaldte “petrokultur” – et begreb, der dækker over de forestillingsverdener, som er formet af vores globale forbrug og afhængighed af olie.
Kurator Amal Khalaf, der også er én af kunstnerens samarbejdspartnerne, har påpeget, at Al Qadiris værker skaber et “kosmos” af skiftende identiteter, hvor de gængse fastsatte grænser mellem det sociale, ideologiske og æstetiske hele tiden forskydes. Dermed synliggøres den desorientering og forvandling af verden, der er opstået på grund af den både flygtige og allestedsnærværende olie – og samtidig åbnes muligheden for at forestille sig en anden tilværelse hinsides oliens dominans.
Chameleon er Monira Al Qadiris hidtil største soloudstilling i Skandinavien.
Kom og oplev svævende skulpturer, der efterligner oliens molekyler – ubevægelige, men sprængfyldte af energi.
Kom og oplev svævende skulpturer, der efterligner oliens molekyler – ubevægelige, men sprængfyldte af energi.
Monira Al Qadiri undersøger i sine kunstværker oliens symbolske kraft – fra dens glitrende overflader til dens mørke arv.
Hun kalder selv olie “verdens mest udbredte drug” og giver kunstnerisk form til den usynlige industri, der stadig præger vores liv, drømme og idéer om fremskridt.
Hun kalder selv olie “verdens mest udbredte drug” og giver kunstnerisk form til den usynlige industri, der stadig præger vores liv, drømme og idéer om fremskridt.
Kilde:
ARKEN Museum for Samtidskunst
ARKEN Museum for Samtidskunst

