Morten B. Masri: Leaving Paintings
1 dec - 21 dec 2018Morten B. Masri (f. 1977) er en dansk maler og skulptør, der bor og arbejder i København. Ifølge Masri selv, kredser hans værker om “potentielle erfaringer”: Dét, som endnu ikke er, men som kunne blive.
Morten B. Masri (f. 1977) er en dansk maler og skulptør, der bor og arbejder i København. Ifølge Masri selv, kredser hans værker om “potentielle erfaringer”: Dét, som endnu ikke er, men som kunne blive.
Morten B. Masri er en dansk maler og skulptør, der bor og arbejder i København. Ifølge Masri selv, kredser hans værker om “potentielle erfaringer”: Dét, som endnu ikke er, men som kunne blive. Hans malerier, ofte monumentale i både størrelse og udtryk, forsøger at placere sig i spændingsfeltet mellem menneske og verden; mellem tro og viden; mellem erkendelse og kendsgerning.
Masris univers betjener sig i udstrakt grad og uden blusel af tilsyneladende uforenelige kunsthistoriske elementer: Antikkens statuer placeres skødesløst i skagensmalernes bredvommede redningsbåde, som var de alle variationer over “Nike fra Samothrake”, velkendte scener fra romantikkens mest ikoniske malerier emuleres i forgrunden, og bag de knejsende skulpturer kipper den teknisk overlegne maler med hatten til color field-bevægelsens største koryfæer. Værkerne bærer titler som Slutstranden – den danske titel for J.G. Ballard’s The Terminal Beach – og Heavenly Widened Roses – en reference til Lou Reeds Sweet Jane – ligesom citater i selve motiverne parafraserer alt fra Brian Eno til Ekelöf.
Morten B. Masri dyrker det fragmentariske og poetiske; dét, man engang i mangel af bedre kaldte “postmodernisme”, men som vel snarere bør betegnes “bricolage”. Formålet med denne opsplitning, afhierarkisering og sammenstilling af tilsyneladende uforenelige elementer er at tvinge beskueren til at se på ny og herved forhåbentlig opfatte verden anderledes. De enkelte bestanddele er ikke nødvendigvis vigtige for maleren; de fungerer nærmere som eksemplariske forekomster, der i deres form og udtryk tjener til at strukturere selve maleriets komposition. Det handler om at vække undren og mane til eftertanke gennem lige dele genkendelighed og forvirring. Og så ligger djævlen som bekendt i detaljen.
Kilde: Hans Alf Gallery
1057 København K
Tirsdag: 12:00 - 18:00
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 18:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 15:00
Søndag: Lukket
Handicaptoilet – nej
Gratis for ledsager – ja