Sprudlende, vital, fantasifuld og original med et temperament, et kaos og et frodigt samfunds-engagement - sådan skabte Oda Knudsen sine værker. Med livfulde penselstrøg og en lysende kolorit, og med et blik for både det moderne samfund og menneskets erotiske drifter findes der i hendes værker ”en understrøm i former og farver, der er lidenskabelige i deres livsappetit, og som rummer ur-symboler, der tager næring af og livtag med jorden, himlen og verdensaltet”.
Hun skabte historier ”der med en optimistisk og dejlig skæv indstilling til verden gør det tydeligt, at der er mere mellem himmel og jord, end hvad øjet ser” som Karsten Ohrt beskrev det helt tilbage i 1999 i forbindelse med en stor udstilling på Vejle Kunstmuseum.
I hendes kunst findes en utilpasset vildskab men også en viden om maleriets grundelementer og en stor følsomhed. Men også det undseelige havde hendes interesse. Det at kaste sig ud i noget, at noget er på vej, og det at vide hvornår man skal være opmærksom og disciplineret, har gennem årerne fået hendes malerier, skulpturelle installationer, tegninger og vævninger til at rumme en særlig udtrykskraft og fremdrift. På de årlige udstillinger på Decembristerne viste hun ofte hele tableauer hvor malerier og objekter virkede u-adskillelige. Og hun fremstillede skrammelskulpturer og lavede mærkelige objekter som fx chokoladeskærekage, skudt rose eller bederuller. Hendes motiver strækker sig fra geometriske former til verdensvendte analyser og genkendelige figurer, til afbildningen af dyr som bl.a. de smukke svaler i svæv hun skabte til en altertavle i Hvornum kirke. I sit virke gik Oda Knudsen ikke på kompromis og hun fortalte om hverdagen, sømændenes liv på havet - mændene betød meget i hendes liv - sommerfugle, atomare bølgelængder og lysets betydning for farvernes eksistens, økonomi, politik, landbrug og naturens og menneskets voldsomhed. Hun berettede også fra sine rejser til bl.a. Mexico og livet i Sydfrankrig hvor hun havde hus i en periode. Oda Knudsen var ikke bange for at hendes billedkunst skulle larme og støje... Hun var tro mod sin billeddannede skaben og hun kunne kunsten at være helt sig selv. Hun levede - og åndede - for at nå frem til en sandhed. Hele tiden. Over alt.
Oda Knudsen modtog som godt 80-årig Eckersberg Medallien i 2019, og hun var med til at forberede den pragtfulde udstilling på Den Frie som åbnede i efteråret 2022 et halvt år efter sin død. Hun bringer arven videre fra holdet af store stærke kvindelige kunstnere som fx Olivia Holm Møller.
I hendes kunst findes en utilpasset vildskab men også en viden om maleriets grundelementer og en stor følsomhed. Men også det undseelige havde hendes interesse. Det at kaste sig ud i noget, at noget er på vej, og det at vide hvornår man skal være opmærksom og disciplineret, har gennem årerne fået hendes malerier, skulpturelle installationer, tegninger og vævninger til at rumme en særlig udtrykskraft og fremdrift. På de årlige udstillinger på Decembristerne viste hun ofte hele tableauer hvor malerier og objekter virkede u-adskillelige. Og hun fremstillede skrammelskulpturer og lavede mærkelige objekter som fx chokoladeskærekage, skudt rose eller bederuller. Hendes motiver strækker sig fra geometriske former til verdensvendte analyser og genkendelige figurer, til afbildningen af dyr som bl.a. de smukke svaler i svæv hun skabte til en altertavle i Hvornum kirke. I sit virke gik Oda Knudsen ikke på kompromis og hun fortalte om hverdagen, sømændenes liv på havet - mændene betød meget i hendes liv - sommerfugle, atomare bølgelængder og lysets betydning for farvernes eksistens, økonomi, politik, landbrug og naturens og menneskets voldsomhed. Hun berettede også fra sine rejser til bl.a. Mexico og livet i Sydfrankrig hvor hun havde hus i en periode. Oda Knudsen var ikke bange for at hendes billedkunst skulle larme og støje... Hun var tro mod sin billeddannede skaben og hun kunne kunsten at være helt sig selv. Hun levede - og åndede - for at nå frem til en sandhed. Hele tiden. Over alt.
Oda Knudsen modtog som godt 80-årig Eckersberg Medallien i 2019, og hun var med til at forberede den pragtfulde udstilling på Den Frie som åbnede i efteråret 2022 et halvt år efter sin død. Hun bringer arven videre fra holdet af store stærke kvindelige kunstnere som fx Olivia Holm Møller.
Kilde:
Banja Rathnov Galleri og Clausens Kunsthandel
Banja Rathnov Galleri og Clausens Kunsthandel

