Per Kirkeby: The crucial years 1963 – 1977

8 okt - 27 nov 2021

Udstillingen tager os tilbage til København i 60’erne og 70’erne, da Per Kirkeby begyndte at eksperimentere og udfordre og udforske maleriet. Værkerne på udstillingen er skabt både på masonit i standardformatet 122 x 122 cm og på de såkaldte skæve, knækkede eller brækkede masonitter. Der er tale om en meget dynamisk og eksperimenterende tilgang til maleriet. Farveskalaen […]

Signe Kahr Sørensen. Foto: Søren Rønholt.

Udstillingen tager os tilbage til København i 60’erne og 70’erne, da Per Kirkeby begyndte at eksperimentere og udfordre og udforske maleriet. Værkerne på udstillingen er skabt både på masonit i standardformatet 122 x 122 cm og på de såkaldte skæve, knækkede eller brækkede masonitter. Der er tale om en meget dynamisk og eksperimenterende tilgang til maleriet. Farveskalaen […]


info

Per Kirkeby: The crucial years 1963 – 19778 okt - 27 nov 2021

Per Kirkeby: Untitled, 1964

Udstillingen tager os tilbage til København i 60’erne og 70’erne, da Per Kirkeby begyndte at eksperimentere og udfordre og udforske maleriet. Værkerne på udstillingen er skabt både på masonit i standardformatet 122 x 122 cm og på de såkaldte skæve, knækkede eller brækkede masonitter.

Der er tale om en meget dynamisk og eksperimenterende tilgang til maleriet. Farveskalaen er stor – fra skriggule farver til afdæmpede jordfarver – og fremført med stor energi, lyst og gåpåmod, det hele på vej til at grundfæste det billedsprog Per Kirkeby benyttede sig af resten af livet. I løbet af netop 60’erne og 70’erne formulerede Kirkeby hele sit vokabularium dvs. klipperne, skoven, hytten og bjergene med mere, motiver som vi kan genkende i hele hans oeuvre fra den tid til hans sidste værker.

Udstillingens værker er udvalgt så beskueren ledes gennem Kirkebys forskellige malermetoder. Mødet mellem minimalismen og det ekspressive går forud for Pers brug af poppens ikoner, for til sidst at mødes i et rum med hans klassiske stakitmalerier.

I teksten til det ledsagende katalog skriver Pernille Albrethsen:

’Unge Per’ er et forfriskende møde. Mange af masonitmalerierne er så åbne og strittende og på vej ud i så mange forskellige retninger, at penselføreren helt sikkert ikke selv har haft kontrol over det. Flere af dem er endda så søgende, at de har tilnærmelsesvis privat karakter. Men det er nu engang det lod, man må bære som kanoniseret kunstner, at ens tidligere skitser også kommer frem i lyset. Desuden viser disse billeder noget værdifuldt om, hvordan det hele begyndte, som man ikke vil være foruden. … Døren står aldrig så åben i resten af oeuvret, som det gør lige her.

Kilde: Galleri Bo Bjerggaard.


Adresse
Galleri Bo BjerggaardFlæsketorvet 85A
1711 København V

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 13:00 - 18:00
Torsdag: 13:00 - 18:00
Fredag: 13:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis entré