Årets sommerudstilling omhandler skoven og træ i bred forstand, med særligt fokus på Almeningen. Galleriet, som ligger på Bornholm tæt på Almindingen, der er Danmarks femte største skov, har været motiveret for at belyse ’træ og skov’ i en kunstnerisk kontekst.
Der har ikke altid været skov i det område, som vi i dag kalder Almindingen. Efter sidste istids slutning udviklede skoven sig gradvist naturligt i området. Men siden har menneskets brug af skovområdet til opdyrkning, træfældning til brænde og tømmer samt til afgræsning af husdyr flere gange medført, at skoven har været mere eller mindre forsvundet.
I år 1800 var Almeningen væk - brugt op! Kongen besluttede, at skoven skulle genrejses, så der kunne produceres tømmer til den danske flåde. En ung bornholmsk født sekondløjtnant, Hans Rømer, blev sat på genrejsningsopgaven og arbejdede med Almeningen frem til sin død i 1836. Hans Rømer startede med at indhegne Almindingen med næsten 10 kilometer stengærde for at holde husdyrene ude. Bønderne havde i generationer været vant til at sende deres dyr på græs, og de var ikke tilfredse med de nye tider. De protesterede ved flere steder at ødelægge gærdet og jævne det med jorden.
Historien om Almindingens genrejsning ligner meget den naturkrise, vi oplever i Danmark nu. Naturen er en ressource, som vi forbruger og overforbruger. Hvordan måler vi værdien af natur? Hvem har retten til at anvende naturen, og hvor vigtig er biodiversitet? Skal naturen være for sin egen værens skyld? Skal naturens formål være rekreativt, produktivt eller åndeligt?
Naturen og skoven har altid været et centralt motiv i kunsten. I de sidste 200 år har dette været idealiseret og ofte romantisk gengivet, hvor mennesket har været i centrum. Dette har også præget kunsthåndværkeres ønske om at kultivere naturens materialer.
Samtidskunstens naturgengivelse er præget af ideen om materialernes ’naturlighed’, hvor mennesket træder i baggrunden i søgen på en ægte natur. Dette ses i samtidskunsthåndværket, hvor tendensen er at lade materialerne fremstå så ubearbejdede som muligt.
Hvor tidligere tiders kunstnere betvingede naturens materialer, stiller samtidskunstneren sig nu på naturens side.
Udstillingen ’Poetry of the Woods - The Call of the Wild’ er kurateret ud fra et ønske om at vise kunstnerisk mangfoldighed i anvendelse, afbildning og beskrivelse af skoven og det liv, der er i og omkring den.
Kilde:
Køppe contemporary objects
Køppe contemporary objects