SOLO: Rita Kernn-Larsen

24 aug 2018 - 13 jan 2019

Rita Kernn-Larsens betydning for dansk surrealisme er markant, og hendes veje og sideveje derfra har kun sjældent været belyst. I samarbejde med Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg viser Gl. Holtegaard nu en stor soloudstilling, der præsenterer bredden i Kernn-Larsens livslange værk.

Rita Kernn-Larsen: Selvportræt (Know Thyself), 1937. Solomon R. Guggenheim Foundation, Venedig.

Rita Kernn-Larsens betydning for dansk surrealisme er markant, og hendes veje og sideveje derfra har kun sjældent været belyst. I samarbejde med Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg viser Gl. Holtegaard nu en stor soloudstilling, der præsenterer bredden i Kernn-Larsens livslange værk.


info

SOLO: Rita Kernn-Larsen24 aug 2018 - 13 jan 2019

Rita Kernn-Larsens betydning for dansk surrealisme er markant, og hendes veje og sideveje derfra har kun sjældent været belyst. I samarbejde med Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg viser Gl. Holtegaard nu en stor soloudstilling, der præsenterer bredden i Kernn-Larsens livslange værk.

Rita Kernn-Larsen: Selvportræt (Know Thyself), 1937. Solomon R. Guggenheim Foundation, Venedig.

Rita Kernn-Larsen (1904-1998) er en international ener. Som få andre samtidige surrealistiske, danske kunstnere oplever hun gennem 1930erne en stor international anerkendelse. Kernn-Larsens gennembrud vokser ud af surrealismen. Som modreaktion på mellemkrigstidens rationelle tankesæt er strømningen et forsøg på at vriste sig fri af samfundets fornufts- og nytteorientering. Kernn-Larsens tidlige praksis tager gennem surrealismens formsprog livtag med det irrationelle som en særlig frisættende værdi. I billedkunstnerens værker befolkes underbevidste verdner af sensuelle, mystiske og fremmedartede figurer. Hun kredser om sensualiteten og sanserne i en surrealistisk motivverden, hvor munde, øjne, næser og hænder oftest ses frit svævende i rum, hvor tid og sted synes opløst.

En stor del af sit liv har Kernn-Larsen sit virke uden for Danmark. Skiftevis opholdt hun sig i kunstmetropolerne Paris og London og er en af de danske billedkunstnere, der er tættest forbundet med den internationale surrealistbevægelse. I løbet af 1930erne udstillede hun hyppigt både i Danmark og internationalt bl.a. sammen med Salvador Dalí, Marcel Duchamp, Max Ernst, Joan Miró og Meret Oppenheim.

Udstillingen SOLO: Rita Kernn-Larsen belyser ikke kun en overset kunstner i dansk kunsthistorie, men sætter yderligere fokus på Rita Kernn-Larsens samlede værkpraksis. Udstillingen præsenterer derfor et omfattende udvalg af både surrealistiske værker og værker fra Kernn-Larsen senere periode. Malerier, collager, skitser og keramik fra perioden 1920erne – 1980erne er indlånt fra både museer og private samlinger i ind- og udland.

Et samtidigt blik på Rita Kernn-Larsen
Udstillingen iscenesættes af den danske samtidskunstner Kirstine Roepstorff (f. 1972), som på sanselig vis redefinerer og omformer Gl. Holtegaards unikke udstillingsrum og hjælper os til at se Rita Kernn-Larsens samlede virke i et samtidigt lys. Roepstorffs egne værker indgår ikke i udstillingen, hun har udelukkende stået for iscenesættelsen. Roepstorff har blandt andet repræsenteret Danmark på Venedig Biennalen i 2017 og er desuden aktuel på Kunsthal Charlottenborg i sommeren 2018.

Kilde: Gl. Holtegaard


Adresse
Gl. HoltegaardAttemosevej 170
2840 Holte

Åbningstider
PERMANENT LUKKET

Entre pris
Entré til udstillinger
Alm. entré: 75 kr
Senior (+65): 65 kr
Ung (-30): 65 kr
Børn under 18: Gratis entré

Tilgængelighhed
Der er handicapadgang til kunsthallen Gl. Holtegaard gennem sidedør til venstre for hoveddøren.
Gratis adgang for handicapledsagere.

Handicaptoilet findes, lige over for kunsthallen.