Dampere, Diger, Drama. Tryk fra samlingen og samtidspositioner

19 feb - 18 jun 2023

For første gang centrerer MKdW en udstilling omkring sin samling af tryk. Fokus er på perioden mellem 1890 og 1930 – år der var særlig frugtbar for grafik, som blev genopdaget som et medie for individuelt kunstnerisk udtryk på det tidspunkt. Dette resulterede i en stor mangfoldighed i forhold til motiv og æstetik. Udskrifter spillede […]

Max Kahlke: Lonely Farm, detalje. Foto: Lukas Spörl, © MKdW.

For første gang centrerer MKdW en udstilling omkring sin samling af tryk. Fokus er på perioden mellem 1890 og 1930 – år der var særlig frugtbar for grafik, som blev genopdaget som et medie for individuelt kunstnerisk udtryk på det tidspunkt. Dette resulterede i en stor mangfoldighed i forhold til motiv og æstetik. Udskrifter spillede […]


info

Dampere, Diger, Drama. Tryk fra samlingen og samtidspositioner19 feb - 18 jun 2023

Max Kahlke: Lonely Farm, detalje. Foto: Lukas Spörl, © MKdW.

For første gang centrerer MKdW en udstilling omkring sin samling af tryk. Fokus er på perioden mellem 1890 og 1930 – år der var særlig frugtbar for grafik, som blev genopdaget som et medie for individuelt kunstnerisk udtryk på det tidspunkt. Dette resulterede i en stor mangfoldighed i forhold til motiv og æstetik.

Udskrifter spillede også en vigtig rolle i markedsføring og åbning af nye kundekredse i tilfælde af kunstnere som Max Liebermann, Edvard Munch og Emil Nolde.

Ligesom inden for maleriet, hvor billedet af hav og kyst undergik en forvandling, skete der også en forandring i grafikken: Liebermann og Maximilien Luce overførte det glitrende farve- og lysspil ind i deres sort-hvide raderinger. At skildre atmosfæriske fænomener og fange stemningsfulde øjeblikke på en skitse-lignende måde var hovedprioriteten.

Blandt den yngre generation af kunstnere – som Munch, Nolde, Otto Mueller eller Max Kahlke – blev naturoplevelsen mere og mere individualiseret og skildret i en fantastisk forhøjet form. Det blev muligt at opleve naturen som et paradis, en tabt Edens have eller et stærkt mystisk sted.

En forkærlighed for fortælling kommer desuden til udtryk i nogle få serier af tryk, fx i billederne baseret på Theodor Storms The Rider on the White Horse, hvor landskabet omkring Nordfrisias diger
bliver skueplads for et eksistentielt drama.

Et udvalg af nutidige positioner repræsenteret af Are Andreassen, Marie-Louise Exner og Henrieke Strecker går i dialog med værkerne fra indsamling og udvider deres vision til at omfatte nuværende
perspektiver .

 

Kilde: Museum Kunst der Westküste


Adresse
Museum Kunst der WestküsteHauptstraße 1
25938 Alkersum/Föhr
Tyskland

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 10:00 - 17:00
Onsdag: 10:00 - 17:00
Torsdag: 10:00 - 17:00
Fredag: 10:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 - 17:00
Søndag: 10:00 - 17:00

Entre pris
Entré til udstillinger
Under 18 år: gratis entré
Kunststuderende: gratis entré