Gennem undersøgelser af det åndelige med afsæt i mytologiske symbolikker formidler Bakmand et billedsprog, hvor grænsen mellem indre og ydre verden, det spirituelle og det materielle, konstant udfordres og forhandles. I centrum for denne praksis står begrebet “Bybliomøbisk”—et selvopfundet ord, der fungerer som en meditation over rejsen ind i det åndelige og det ukendte.
Det Bybliomøbiske er en neologisme af det græske ord for bog, og amøbe som er en mikroskopisk organisme. Værkerne aktiverer det Bybliomøbiske som både metodisk ramme og fortolkningsnøgle, hvormed det mytologiske og symbolske får fysisk form igennem tegning med lystfast tusch på syrefrit papir, opspændt på blindrammer af træ og ferniseret med bogbinderlim.
Det Bybliomøbiske skaber agens til andre former for tænkning og bevidsthed end den rationelle, og giver psykedeliske erfaringer om andre organismer, arter og sprog i vores anthropocæne tidsalder. Motiverne fabulerer over andre bevidstheder end de menneskelige, såsom psilocybin svampe, mycelium, meldrøje og andre mikroskopiske sprog. Bakmands kunstneriske praksis vil kæde det esoteriske og mysticismens historiske åndelighed, sammen med samtidige forståelser af bevidsthed indenfor psykologi, filosofi og spirituelle praksisser. Kunstens åndelige lys kan vække vores erkendelse, opløse vores binære forståelser af os selv som mennesker, og give os en kosmologisk oplevelse af naturen og virkeligheden.
Kilde:
Albert Contemporary
Albert Contemporary