Susan Philipsz: Study for Strings Sokol Terezín
1 jul - 3 dec 2023Anbefalet under Det skal du se! uge 26 Betalt indhold Pressemeddelelse: ARoS præsenterer den skotske lyd- og videokunstner Susan Philipsz’ intime værk, Study for Strings Sokol Terezín, som udforsker højaktuelle temaer som afstand og adskillelse, fravær og tab. Værket tager udgangspunkt i en propagandafilm fra Nazityskland og opføres i 80året for danske jøders evakuering til […]
Anbefalet under Det skal du se! uge 26 Betalt indhold Pressemeddelelse: ARoS præsenterer den skotske lyd- og videokunstner Susan Philipsz’ intime værk, Study for Strings Sokol Terezín, som udforsker højaktuelle temaer som afstand og adskillelse, fravær og tab. Værket tager udgangspunkt i en propagandafilm fra Nazityskland og opføres i 80året for danske jøders evakuering til […]
info
Anbefalet under Det skal du se! uge 26
Betalt indhold
Pressemeddelelse:
ARoS præsenterer den skotske lyd- og videokunstner Susan Philipsz’ intime værk, Study for Strings Sokol Terezín, som udforsker højaktuelle temaer som afstand og adskillelse, fravær og tab. Værket tager udgangspunkt i en propagandafilm fra Nazityskland og opføres i 80året for danske jøders evakuering til Sverige.
Susan Philipsz (f. 1965, Glasgow, Storbritannien) er uddannet billedhugger, men det er hendes lyd- og videoinstallationer, der har givet hende international anerkendelse, og som hun i 2010 blev tildelt den prestigefyldte Turner Prize for.
I sit kunstneriske virke arbejder Susan Philipsz med, hvordan lyd og musik kan skabe rum og udløse erindringer hos beskueren og gøre publikum opmærksom på det sted, de befinder sig – både fysisk og mentalt.
“Susan Philipsz’ værker når beskueren på en særligt følelsesladet måde. Hendes måde at bruge musik og lyd på fremkalder vores kollektive bevidsthed og aktiverer et særligt nærvær, som når helt ind i hjerte og sind. I udstillingen på ARoS kan man opleve Susan Philipsz’ lydarbejde kombineret med video i en ganske følelsesladet installation, som får os til at reflektere over voldsomme menneskelige reaktioner,” siger Rebecca Matthews, direktør for ARoS og tilføjer
“Som beskuer er man både fysisk tilstede i rummet og i nuet, sideløbende med at man er mentalt omgivet og overvældet af minder, erindringer og tanker.”
Et komplekst og tidsløst værk Udstillingen (1. juli-3. december) på ARoS udgøres af ét værk – Study for Strings Sokol Terezín – som er et videoværk bestående af to skærme med hver sit lydspor.
På lydsiden er to instrumenter – en cello og en bratsch – isoleret fra den komposition, de oprindeligt indgår i, og som er komponeret af den tjekkisk-jødiske komponist Pavel Haas (1899-1944).
Den oprindelige komposition blev brugt som lydspor til den nazistiske propagandafilm “Theresienstadt.Ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlungsgebiet” fra 1944, som skulle fremstille de tyske koncentrationslejre som alt andet, end de umenneskelige arbejds- og udryddelseslejre de var.
Komponisten Pavel Hass var selv indsat i Theresienstadt, inden han blev overflyttet til Auschwitz, hvor han blev myrdet sammen med hovedparten af de tidligere fanger fra Theresienstadt.
I værket Study for Strings Sokol Terezín består billedsiden af to store skærme med subtile optagelser fra Theresienstadt, som stedet ser ud i dag.
“I videoværket ser vi kameraet bevæge sig gennem de forladte bygningsrum som et spøgelse, der hjemsøger sit tidligere hjem for til sidst at ende i bygningens mørke kælder,” fortæller Jakob Sevel, kurator for udstillingen Susan Philipsz – Study for Strings Sokol Terezín på ARoS.
“Ved at genopføre kompositionen på det sted, der dannede rammen for optagelserne til propagandafilmen i 1944, minder Philipsz os om de grufulde skæbner, som danner bagtæppe for filmens musik. På den måde tvinger hun os til at reflektere over betydningen af fortidens hændelser i nutidens blik på historien.”
Værket – der udstilles for første gang i Europa – er en del af Susan Philipsz’ tidligere værk, Study for Strings, som blev præsenteret på Kassel Banegård i 2012. Kassel Banegård udgjorde et knudepunkt for en stor del af infrastrukturen under det nazistiske styre i Tyskland, og opførelsen af værket her beskrives oftest som Susan Philipsz hovedværk, da det fik enorm international anerkendelse og opmærksomhed.
Propagandafilm blev til på baggrund af henvendelser fra Røde Kors i Danmark Under en større aktion pågreb den nazistiske værnemagt ca. 500 danske jøder, der alle blev deporteret til Theresienstadt. Knap et år senere lykkedes det den danske centraladministration at organisere et besøg i lejren, hvor Røde Kors skulle sikre, at de danske fanger blev behandlet ordentligt.
Det nazistiske regime brugte anledningen og besøget fra den danske delegation til at udbrede rosenrød propaganda om forholdene i lejren – blandt andet gennem propagandafilmen Theresienstadt.Ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlungsgebiet, som Susan Philipsz refererer til i sit værk Study for Strings Sokol Terezín.
Udstillingen Susan Philipsz – Study for Strings Sokol Terezín kan opleves på ARoS fra den 1. juli til den 3. december 2023. Værket er muliggjort med støtte fra Stiftung Kunstfonds. I forbindelse med ferniseringen den 30. juni vil det være muligt at overvære en artist talk med Susan Philipsz i salonen på niveau 3 kl. 17.15-17.45. Talken afholdes af museumsinspektør Jakob Vengberg Sevel, og adgang til arrangementet kræver almindelig billet til museet.
Dette indhold er produceret i samarbejde med et udstillingssted som en del af udstillingstedets Artguide-abonnement hos kunsten.nu.
Kunsten.nus uafhængige redaktion har intet at gøre med indholdet.
8000 Aarhus C
Tirsdag: 10:00 - 21:00
Onsdag: 10:00 - 21:00
Torsdag: 10:00 - 21:00
Fredag: 10:00 - 21:00
Lørdag: 10:00 - 17:00
Søndag: 10:00 - 17:00
Unge under 31 år 150 kr.
Studerende 150 kr.
Grupper – min. 20 pers. 160 kr.
Børn under 18 år Gratis