Thomas Bangsted: Geister von Altafjord
24 mar - 21 apr 2018I en ny gruppe fotografiske værker rekonstruerer Thomas Bangsted scenarier fra den tyske krigsmarines tilstedeværelse i Finnmark i Norge under Anden Verdenskrig. I fjordene, der forgrener sig ud fra Altafjorden, etablerede besættelsesmagten den største tyske flådebase udenfor Tyskland – en magtdemonstration i et forsøg på at forhindre de allieredes forsyningskonvojer til Murmansk i øst.
I en ny gruppe fotografiske værker rekonstruerer Thomas Bangsted scenarier fra den tyske krigsmarines tilstedeværelse i Finnmark i Norge under Anden Verdenskrig. I fjordene, der forgrener sig ud fra Altafjorden, etablerede besættelsesmagten den største tyske flådebase udenfor Tyskland – en magtdemonstration i et forsøg på at forhindre de allieredes forsyningskonvojer til Murmansk i øst.
info
Anbefalet under Det skal du se! uge 12
I en ny gruppe fotografiske værker rekonstruerer Thomas Bangsted scenarier fra den tyske krigsmarines tilstedeværelse i Finnmark i Norge under Anden Verdenskrig. I fjordene, der forgrener sig ud fra Altafjorden, etablerede besættelsesmagten den største tyske flådebase udenfor Tyskland – en magtdemonstration i et forsøg på at forhindre de allieredes forsyningskonvojer til Murmansk i øst.
Centralt i dette drama står det kolossale tyske krigsskib Tirpitz. På trods af at være gemt væk i den fjerntliggende inderfjord, Kaafjord, repræsenterede det enorme skib så stor en trussel at Churchill var besat af at sænke det gennem hele konflikten.
Opstanden fra havbunden, hvor dette berygtede skib fortsat ruster siden afslutningen på krigen, præsenterer Bangsted i Schlachtschiff Tirpitz (2012-2017) en nøjagtigt gengivelse af hvordan skibet ville have taget sig ud en tidlig morgen i april 1943 kort efter dets ankomst til Kaafjord. I samarbejde med 3D modelbygger Stefan Dramiński er krigsskibet, sammen med mindre hjælpejoller og torpedonet, omhyggeligt digitalt rekonstrueret ned til mindste detalje. Bangsted returnerede til den tilstødende bjergskråning og indfangede landskabet og dets refleksioner, hvorefter han digitalt genskabte scenen til krigstidens fremtoning
Hvert enkelt detaljerede værk slører sporløst grænsen mellem fiktion og fakta. De henviser til reale historiske begivenheder men forbliver rene illusioner. I Kriegsspiel (2015) finder en fodboldkamp sted mellem Aksemagterne og de Allierede. Et usandsynligt scenarie måske, men fremkalder mindet om den såkaldte julevåbenstilstand under Første Verdenskrig, hvor de kæmpende parter efter sigende kravlede op af skyttegravende og spontant fejrede højtiden bl.a. med en fodboldkamp arrangeret midt i ingenmandsland.
I andre af værkerne spiller bjergmassiverne i baggrunden hovedrollen, når de rejser sig imponerende fra havoverfladen, og får fortidens destruktive kræfter til at fremstå små og forbigående i sammenligning dermed. Som i Sopnes (2017) hvor en lille kirke (Langfjord Kirke), gjort til miniput af sine omgivelser, afventer et fjendtligt besøg. Et billede hvor selv farven afsløres som et digitalt lag påført efterfølgende.
Ved at udgrave disse historiske øjeblikke, virkelige eller forestillet, indgyder Bangsted dem med en påtrængende nødvendighed. Aspekter af landskab, historiefortælling, kunst, krig og teknologi smelter sammen i komplekse tableauer, der spørger til fotografiets evne til at rapportere om fortiden.
Kilde: Galleri Tom Christoffersen
1159 København K
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 18:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: Lukket