UNDERCOVER
5 feb - 26 feb 2021Udstillingen UNDERCOVER kombinerer: kobbertryk, broderi og maleri. Med værkerne blotlægges de skjulte spor, som vi selv efterlader, omgiver os -og lever med. Ud fra en flerårig interesse for spor, efterladt af mennesker, har billedkunstneren Tina Scherzberg indsamlet og studeret efterladte objekter, herunder kasserede skydeskiver fra Forsvarets øvelsesbaner. Scherzberg har været vidt omkring og registreret spor […]
Udstillingen UNDERCOVER kombinerer: kobbertryk, broderi og maleri. Med værkerne blotlægges de skjulte spor, som vi selv efterlader, omgiver os -og lever med. Ud fra en flerårig interesse for spor, efterladt af mennesker, har billedkunstneren Tina Scherzberg indsamlet og studeret efterladte objekter, herunder kasserede skydeskiver fra Forsvarets øvelsesbaner. Scherzberg har været vidt omkring og registreret spor […]
Udstillingen UNDERCOVER kombinerer: kobbertryk, broderi og maleri. Med værkerne blotlægges de skjulte spor, som vi selv efterlader, omgiver os -og lever med. Ud fra en flerårig interesse for spor, efterladt af mennesker, har billedkunstneren Tina Scherzberg indsamlet og studeret efterladte objekter, herunder kasserede skydeskiver fra Forsvarets øvelsesbaner.
Scherzberg har været vidt omkring og registreret spor på kobberplader der er behandlet med den grafiske dybtryksteknik, blødgrund. Blødgrunden gør kobberpladerne ekstra modtagelige for berøring og dermed et perfekt medie til at indsamle spor. En teknik, der stammer tilbage fra 1700-tallet og som blev brugt flittigt af bl.a. Degas.
Hverdagslige spor, interaktioner mellem menneske og dyr, blandt folk i det private rum og byrummet, eller mellem menneske og maskine, er omdrejningspunkterne for kobbertrykserierne. Spor der registreres, når der for eksempel skal fejes blade om efteråret, fodres høns i hønsegården, spilles skak, eller ved en demonstration.
Efter sporene er registreret på pladerne, ætses de og gøres synlige ved at trykke dem på papir. For hvad er det egentlig for spor vi efterlader i verden, og hvordan ser de ud?
Kobbertrykkene sammenstilles med malerier med titlen Portraits of the Collaboraters: portrætter af bl.a. kosten, dyrene og menneskene der satte sporene på pladerne. Derved peger Scherzberg på at alle gøremål har en betydning og sætter spor.
I broderiværker undersøges de skjulte spor, som er opstået fra en destruktiv handling, som når der broderes skudhuller (fra forsvarets øvelsesbane) som fine korsstingsbroderi. Skudhullerne oversættes til broderimønster i et computerprogram, hvilket efterlader dem som et æstetisk abstrakt mønster. Gennem selve broderiet og den møjsommelige omsorg og det fokus og nærvær, der lægges i arbejdet med broderierne, forsøges, på symbolsk vis, at reparere det ødelagte.
Korsstingene bliver hermed en slags sutur- en sammensyning, som en form for meditation over de spor eller beviser, som vold og destruktion efterlader. Det understøtter behovet for at iagttage og ikke vende blikket væk fra det voldsomme.
Finissage: 26. februar kl 15-19
På grund af Covid-19 situationen afholdes der i stedet for en almindelige fernisering en afsluttende finissage.
Kilde: Officinet
1260 København K
Tirsdag: 12:00 - 16:00
Onsdag: 12:00 - 16:00
Torsdag: 12:00 - 16:00
Fredag: 12:00 - 16:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: 12:00 - 16:00