4 danske kunstnere på Liverpool biennalen

Af
13. november 2012

Yvette Brackman, Ismar Čirkinagić, Jens Haaning og Jane Jin Kaisen udstiller sammen under titlen Approaching Journey.

Željava Air Base var engang den største underjordiske militærflybase i Europa. Ismar Čirkinagić: Željava Air Base. Pressefoto

Yvette Brackman, Ismar Čirkinagić, Jens Haaning og Jane Jin Kaisen udstiller sammen under titlen Approaching Journey.

Af
13. november 2012

Hver af de fire kunstnere har fået et område af udstillingsrummet, hvor de udstiller værker, som udforsker rejsen i bred forstand.

Jens Haanings værk omhandler en rejse mod kulturel oversættelse, mens Jane Jin Kaisen fokuserer på den egyptiske revolution, og hvad den gjorde ved den måde kvinder fremstilles på i landet.

Både Yvette Brackman og Ismar Čirkinagić rejser tilbage i tiden i deres værker. Brackman genfortæller sine egne oplevelser som flygtning i installationsværket Of Living and The Dead mens Čirkinagić har lavet en nærmest arkæologisk undersøgelse af levnet fra Balkankrigene.

Jens Haaning: Antonio, Faysal, Murat, Ecevit, Hakan, Shabeer, Deniz, Dennis, Auranzeab, Radovan, Sambas, Ömer, 2000. Pressefoto
Jens Haaning: Antonio, Faysal, Murat, Ecevit, Hakan, Shabeer, Deniz, Dennis, Auranzeab, Radovan, Sambas, Ömer, 2000. Pressefoto

Modeflygtninge
Jens Haaning kobler i sit værk eftertragtede modebilleder sammen med livet som flygtning. Fotoværket Antonio, Faysal, Murat, Ecevit, Hakan, Shabeer, Deniz, Dennis, Auranzeab, Radovan, Sambas, Ömer er en serie på 12 fotografier, som portrætterer første generations flygtninge, som lever i København.

Flygtningene poserer ligesom modeller i modemagasiner, og på billederne har Haaning placeret en tekst, som beskriver, hvad personen har på af tøj og accessories.

En egyptisk rose
Jane Jin Kaisens videoværk Revolution is not a bird’s eye view …but a rose is a rose is a rose… har sit ophav i det egyptiske valg, hvor en kvindelig kandidats valgplakat viste en rose og ikke hendes ansigt.

Værket er sammensat af korte tekster, som fokuserer på skiftet i revolutionen, fra en tid med sammenhold på Tahrir Pladsen til en mere voldelig tid, hvor portrætteringen af kvinder blev problematisk. Teksternes ordlyd stammer fra avisoverskrifter, citater, protest slogans, poesi samt Jane Jin Kaisens egne observationer fra hendes besøg i Cairo i vinteren 2011-12.

Jane Jin Kaisen: Revolution is not a bird’s eye view …but a rose is a rose is a rose…. Pressefoto
Jane Jin Kaisen: Revolution is not a bird’s eye view …but a rose is a rose is a rose…. Pressefoto

Et møde med fortiden
Yvette Brackmans nyeste værk, Of Living and The Dead, er et installationsværk med to videoer, puder på et tæppe samt et møbel med nipsgenstande. I værket genfortæller Yvettes mor, Rita Lipson, sin historie gennem syv scener, blandt andet om hvordan hun flygtede fra Polen til Rusland.

Ismar Čirkinagić udstiller fotoserierne Željava Air Base 1 og Željava Air Base 2 sammen med værket Herbariums. Sidstnævnte værk består af en række pressede blomster, som Čirkinagić har indsamlet i årene 2006-12 fra området ved den største massegrav i Bosnien, som ligger tæt på hans hjemby.

Udstillingsview af Yvette Brackman: Of Living and The Dead. Pressefoto
Udstillingsview af Yvette Brackman: Of Living and The Dead. Pressefoto
Yvette Brackman: Of Living and The Dead. Pressefoto
Yvette Brackman: Of Living and The Dead. Pressefoto
Ismar Čirkinagić: Željava Air Base og Herbariums. Pressefoto
Ismar Čirkinagić: Željava Air Base og Herbariums. Pressefoto
Ismar Čirkinagić: Herbariums. Pressefoto
Ismar Čirkinagić: Herbariums. Pressefoto
Jens Haaning: Antonio, Faysal, Murat, Ecevit, Hakan, Shabeer, Deniz, Dennis, Auranzeab, Radovan, Sambas, Ömer. Pressefoto
Jens Haaning: Antonio, Faysal, Murat, Ecevit, Hakan, Shabeer, Deniz, Dennis, Auranzeab, Radovan, Sambas, Ömer. Pressefoto
Jens Haaning: Antonio, Faysal, Murat, Ecevit, Hakan, Shabeer, Deniz, Dennis, Auranzeab, Radovan, Sambas, Ömer. Pressefoto
Jens Haaning: Antonio, Faysal, Murat, Ecevit, Hakan, Shabeer, Deniz, Dennis, Auranzeab, Radovan, Sambas, Ömer. Pressefoto
Jane Jin Kaisen: Revolution is not a bird’s eye view …but a rose is a rose is a rose…. Pressefoto
Jane Jin Kaisen: Revolution is not a bird’s eye view …but a rose is a rose is a rose…. Pressefoto

Fakta

Liverpool Biennial 2012 / City States

15 sep 2012 25 nov 2012

Jane Jin Kaisen, Jens Haaning, Ismar Čirkinagić, Yvette Brackman

Fakta

Approaching Journey er kurateret af Tijana Mišković og Helene Lundbye Petersen. Udstillingen er støttet af The British Council in Denmark, The Danish Cultural Institute in Edinburgh og Statens Kunstråd.