Anja Franke forvandler forstaden

Af
12. august 2009

Anja Franke inviterer dig indenfor i sin private have med udstillingen instantHERLEV

Anja Franke. Foto: Oliver Hess.

Anja Franke inviterer dig indenfor i sin private have med udstillingen instantHERLEV

Af
12. august 2009


info


Jeg står af bussen ved Bakkedraget i Herlev udenfor København. Der næsten helt stille i forstadskvarteret; jeg hører kun svagt sommerferielyde inde bag hække; korte glimt af børn, der hopper i trampolin, folk der læser morgenavis. Midt på Byskovvej er der en have, der åbner sig imødekommende ud mod vejen. Det er kunstneren Anja Frankes have.

Anja Franke og Giacomo Castagnola. Foto: Anja Franke
Anja Franke og Giacomo Castagnola. Foto: Anja Franke

I forhaven er der stablet byggematerialer op, og flere rumlige konstruktioner er under opførelse rundt omkring kunstnerens hus. Anja Franke har inviteret otte danske og udenlandske kunstnere til at udstille i hendes private have i august og på den måde omdanne haven til en offentlig park.

Udstillingen hedder instantHERLEV, surburb, sité, environment og er en videreudvikling af en lignende udstilling i haven i 2005.

Rummet
”Idéen til den første instantHERLEV i 2005 startede med, at jeg undrede mig meget over, at man kan eje et stykke jord. Alle de overvejelser, jeg havde, sprang hele tiden ud i noget kunstnerisk; jeg blev nødt til at gøre min have offentlig,” fortæller Anja Franke.

Franke er kendt for at udfordre vores perception af rummet gennem sin kunst; hun undersøger forbindelsen mellem subjektive og det objektive; mellem det fysiske og det mentale; hvordan rummet påvirker vores adfærd og bevægelse. Disse idéer er i fokus i Frankes have, hvor de forskellige kunstneres projekter langsomt er ved at tage form.

Giacomo Castagnola er arkitekt, født i Peru og lever i Tijuana, Mexico. Han påbegyndte opbygning af sin tunnel en måned før åbningen af udstillingen. Foto: Anja Franke
Giacomo Castagnola er arkitekt, født i Peru og lever i Tijuana, Mexico. Han påbegyndte opbygning af sin tunnel en måned før åbningen af udstillingen. Foto: Anja Franke
Her skal være et vandbassin med regnvand og en strand lavet af teglsten. Beach er lavet af Jenna Didier og Oliver Hess fra Los Angeles. Foto: Anja Franke
Her skal være et vandbassin med regnvand og en strand lavet af teglsten. Beach er lavet af Jenna Didier og Oliver Hess fra Los Angeles. Foto: Anja Franke

Haven og Verden
Anja Franke guider mig gennem haven, forbi et drivhus, bag et skur, gennem højt græs; hun fortæller mig entusiastisk om de værker, der er under opbygning.

Blandt meget andet er der ved at blive bygget en tunnel langs havens grænse baseret på psykogeografiske idéer. Foran Anja Frankes hus skal der ligge en californisk strand forsynet af regnvand; og i baghaven står der en samling af kaktusser, som snart skal blive en del af en installation med historier fra området.

I vinteren 2008 begyndte Camilla Berner sammen med Anja Frankes søn Johan at samle kaktus fra alle beboere i villakvarteret. Kaktus blev dokumenteret og registret og samlet på hylder i Anja Frankes værksted. Foto: Anja Franke
I vinteren 2008 begyndte Camilla Berner sammen med Anja Frankes søn Johan at samle kaktus fra alle beboere i villakvarteret. Kaktus blev dokumenteret og registret og samlet på hylder i Anja Frankes værksted. Foto: Anja Franke

”I udstillingen i år er fundamentet stadig det private og det offentlige. Over dette fundament handler det denne gang også om mødet med det globale og det lille lokale sted her i haven i Herlev. Derudover handler udstillingen også om identitet, kultur og miljø,” forklarer Anja Franke.

Byggeprocessen som møde
”Min arbejdsproces starter altid i teksten. Inden jeg går i gang med at bygge, formulerer jeg mine intentioner med projektet; derefter bygger jeg mange modeller og skitserer i hånden.”

Anja Franke arbejder altid udfra sitet og konteksten; det er en meget vigtig del af hendes proces, at idéer udvikles og tilpasses undervejs.

Anja Franke bygger en ny væg til udstillingen, der skal bruges som informationsted og indgang. Foto: Anja Franke
Anja Franke bygger en ny væg til udstillingen, der skal bruges som informationsted og indgang. Foto: Anja Franke
Jens Haaning er her ved at planlægge transport af 1m3 jord. Jorden graves op fra Anja Frankes nabos have, pakkes og sendes til Afrika. Foto: Anja Franke
Jens Haaning er her ved at planlægge transport af 1m3 jord. Jorden graves op fra Anja Frankes nabos have, pakkes og sendes til Afrika. Foto: Anja Franke

”Det kan være at man har siddet og tegnet på noget derhjemme, men når man så kommer ud i handlingen, viser der sig noget andet. Derfor er det vigtigt for mig, at jeg selv er med til at bygge mine installationer op; oftest i samarbejde med håndværkere og ingeniører.”

Anja Franke fortsætter, ”Byggeprocessen er en platform som er enormt aktiv i mødet med andre mennesker. Vi skaber rum og steder, hvor vi kan mødes, ligegyldigt om man kommer fra den ene eller den anden del af verden.”

Dialoger
Gennem de sidste to år har Anja Franke diskuteret idéer med instantHERLEVs udstillende kunstnere via skype og mail; og når hun har besøgt dem forskellige steder i verden.

Anja Franke: Igloo, Los Angeles 2006. Foto: Anja Franke
Anja Franke: Igloo, Los Angeles 2006. Foto: Anja Franke

”Processen omkring instantHERLEV i år har været meget arkitektonisk. Vi har åbent og objektivt bearbejdet mange af værkerne i samarbejde i modsætning til en mere klassisk kunstnerisk arbejdsproces,” forklarer Anja Franke.

”Jeg giver de enkelte kunstnere nogle platforme at stå på; så kan de springe fra dem og finde nogle andre selv. Jeg kaster idéer ud i luften og indhenter materiale fra området her i Herlev.”

Nu foregår dialogen i Anja Frankes have, mens værkerne vokser i kunstnernes hænder.

Cirkulation af idé og materiale
”En ting, der er interessant, og som man ikke umiddelbart kan se; det er alt det, der er genbrugt. Nu når vi bygger nye installationer her i haven i Herlev, er vi begyndt at genbruge de materialer, der har stået her siden forrige instantHERLEV for fire år siden.”

Det er et bærende element i Anja Frankes kunst at tage noget fra det forrige over i det nye; både af det indholdsmæssige og det teoretiske, men også af det fysiske og det konkrete.

”En farve kan bevæge sig gennem forskellige installationer og blive formuleret til sidst på grund af den proces. Det er selvfølgelig hårdt at tingene skal rives ned, og at de forsvinder for evigt; men de bevæger sig alligevel videre i det næste og bliver til en ny begivenhed.”

Anja Franke: WaterSeaBar, 2009. Foto: Anja Franke
Anja Franke: WaterSeaBar, 2009. Foto: Anja Franke

Fakta

instantHERLEV, surburb, sité, environment

15 aug 2009 3 nov 2009

Giacomo Castagnola (Mexico), Fallen Fruit (USA), INFRANATUREL (USA), Kristina Ask, Camilla Berner, Gillion Grantsaan, Jens Haaning, Anja Franke

Fakta

Anja Franke er født i 1962. Hun bor og arbejder i Danmark og er uddannet ved Schiller Fotografi i 1985 og ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1992. Hun har blandt andet tidligere udstillet på M&A i Los Angeles, Overgaden, Stalke Gallery, Max Mundus, Kunsthal Charlottenborg, Ny Carlsberg Glyptotek, Statens Museum for Kunst, Den Frie Udstillingsbygning. I 1994 var Anja Franke med til at stifte udstillingstedet Max Mundus, i 2004 stiftede hun instantHERLEV institut, og tidligere i år åbnede hun Irma Mørch Gallery i København sammen med billedkunstner Yvette Brackman og kunsthistoriker Kristina Valberg. Derudover har Anja Franke undervist på Det Fynske Kunstakademi mellem 1997 og 2006 og i 1999 modtog hun Statens Kunstfonds 3-årige arbejdsstipendium.