Billedserie – Louise Hindgavl: Genskabt

8. januar 2025

Kunstneren præsenterer i denne udstilling nye værker, der tager udgangspunkt i Ribe Kunstmuseums historie og arkitektur og drejer det hele i en overraskende og humoristisk retning

Louise Hindsgavl, Kaos V, En Velstands Forsvinden, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen

Kunstneren præsenterer i denne udstilling nye værker, der tager udgangspunkt i Ribe Kunstmuseums historie og arkitektur og drejer det hele i en overraskende og humoristisk retning

I denne udstilling viser den internationalt anerkendte kunstner Louise Hindsgavl (f. 1973) nye værker, der tager udgangspunkt i Ribe Kunstmuseums historie og arkitektur og drejer det hele i en overraskende og humoristisk retning.
Louise Hindsgavl er opvokset lige uden for Ribe og blev uddannet fra Designskolen, Kolding i 1999. Hun arbejder indenfor en bred vifte af materialer - alt fra porcelæn, stentøj til tekstiler og totalinstallationer.
Udstillingen er første del af en trilogi af udstillinger, hvor museet inviterer tre samtidskunstnere til at skabe kunstværker, der tager afsæt i museumsbygningen, dets historie og arkitektur.
Louise Hindsgavl, <i>Portræt af en Tilpasningsdygtig Ung Kvinde - Søsteren, Clara </i>, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, Portræt af en Tilpasningsdygtig Ung Kvinde - Søsteren, Clara , 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, <i>Kaos I, Introduktion til forandring</i>, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, Kaos I, Introduktion til forandring, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen

Fakta

Om Ribe kunstmuseum

Museumsbygningen blev bygget af fabrikant Balthazar Giörtz, som ejede et stort bomuldsvæveri i Ribe. Han gik fallit, og hans hus blev købt af byens borgere, som gerne ville have et kunstmuseum i Ribe. Kunstmuseet ville altså aldrig være blevet skabt, hvis ikke borgerne i Ribe havde bidraget, og bygningen ville heller aldrig være bygget, hvis ikke det var for Giörtz´ væveri.

Det er baggrunden for, at Louise Hindsgavl inviterer interesserede til at deltage i udarbejdelsen af et 25 meter langt væveri, som skal indgå i udstillingen som et symbol på ripensernes fællesskab og væveriets betydning for byen og museet.

Installationsfoto. Louise Hindsgavl, <i>Genskabt</i>, 2024. Foto: Lars Gundersen
Installationsfoto. Louise Hindsgavl, Genskabt, 2024. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, <i>Kaos III, Ud af Ingenting</i>, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, Kaos III, Ud af Ingenting, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, <i>Portræt af en Tuberkuloseramt Bejler - Raymond Baumann</i>, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, Portræt af en Tuberkuloseramt Bejler - Raymond Baumann, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Installationsfoto. Louise Hindsgavl, <i>Genskabt</i>, 2024. Foto: Lars Gundersen
Installationsfoto. Louise Hindsgavl, Genskabt, 2024. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, <i>Portræt af et Menneske i Strid Med Sine Følelser - Moderen, Clara Giörtz</i>, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, Portræt af et Menneske i Strid Med Sine Følelser - Moderen, Clara Giörtz, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, <i>Verandaen</i>, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Louise Hindsgavl, Verandaen, 2024. Courtesy Hans Alf Gallery. Foto: Lars Gundersen
Kilde:
Ribe Kunstmuseum