Billedserie: Malou da Cunha Bang – Nærkontakt
Malou da Cunha Bangs udstilling Nærkontakt på Danske Grafikers Hus udforsker grænseoverskridende, akavede og omklamrende møder mellem mennesker i en serie af grafiske tryk.
Malou da Cunha Bangs udstilling Nærkontakt på Danske Grafikers Hus udforsker grænseoverskridende, akavede og omklamrende møder mellem mennesker i en serie af grafiske tryk.
Malou da Cunha Bangs udstilling Nærkontakt på Danske Grafikers Hus udforsker grænseoverskridende, akavede og omklamrende møder mellem mennesker i en serie af grafiske tryk.
I Nærkontakt arbejder da Cunha Bang med at udtømme alt det kvalmende, akavede eller uforståelige i ordinære hverdagssituationer ved at tage udgangspunkt i filmisk materiale som oversættes til trykmediet. Oversættelsen fra video til tryk fastholder karakterenes handlinger, og scenernes flygtige momenter udstrækkes. Hverdagssituationernes tvetydighed eksponeres til et punkt, hvor de manifesterer sig som en næsten fysisk tilstedeværelse af fastfrosset ubehag.
Udstillingens værker er dybtryk lavet i en blanding af teknikkerne mezzotinte og koldnål, samt en enkelt serie af ætsninger. Motiverne er komponeret ud fra videomateriale som Malou da Cunha Bang selv har optaget og koreograferet.
I stuen findes værket Rene Hænder, hvor en enkelt scene udspiller sig over ni voluminøse tryk, der udspændt over to vægge følger en række karakterer på et offentligt toilet. Værkerne En hjælpende hånd og Kram er til gengæld enkeltstående øjebliksbilleder af forkrampede handlinger i ubestemmelige rum.
Samspillet mellem video til tryk er en formmæssig interesse, men også et forsøg på at forstå motiver og handlinger ved at distancere det intimt personlige og ved at udstrække flygtige øjeblikke og fastholde dem i deres tvetydige betydninger. Oversættelsen fra video til grafik fremkalder virkeligheden på en bestemt måde. Den samme situation genbesøges igen og igen.
Gennem dybtrykkets negative fremkaldelse fra mørke til lys, mezzotintens uldne former og koldnålens hårde kanter, arbejder Malou da Cunha Bang sig længere og længere ind i en stemningsmætning som fortættes og manifesteres næsten fysisk, mens motivets bevæger sig over mod en forvrænget abstraktion.
Kilde: Malou da Cunha Bang