Billedserie – Miriam Kongstad: Dawn Comes After Darkness

29. juli 2025

Udstillingen består af 10 værker, der tilsammen udgør en installation af kirurgisk præcision og poetisk slagkraft.

Foto: Møstings. Convex/Concave, 2025 200 x 110 x 40 cm Stål, eg, røget eg, shungit-sten, akupunkturnåle, æterisk estragonolie, æterisk bergamotolie, vaselineolie, vaselinebalsam. Rapunzel, 2020 Ca. 300 x 100 x 35 cm Stål, glas, menneskehår, grøn fluorit, chrysocolla (sten), æterisk bergamotolie, læder. Hookup, 2019 243 x 140 x 37 cm Stål, bøje, glasdildo, rosakvarts, karneolkrystal, æterisk vetiverolie, læder.

Udstillingen består af 10 værker, der tilsammen udgør en installation af kirurgisk præcision og poetisk slagkraft.

Møstings præsenterer en soloudstilling med billedkunstner og koreograf Miriam Kongstad – en af de mest markante unge stemmer på den danske kunstscene. Med udstillingen Dawn Comes After Darkness skaber Kongstad et taktilt eksperimentarium, hvor materialer som menneskehår, glas, metal og sten aktiverer kroppen – fysisk, psykisk, æstetisk og eksistentielt.
Dawn Comes After Darkness portrætterer kroppen i al sin kompleksitet, som på en gang er både velkendt og et mysterie. Udstillingen består af 10 værker, der tilsammen udgør en installation af kirurgisk præcision og poetisk slagkraft. Værkerne integrerer både lyd, lugt, berøring, visualitet og bevægelse, og spørger, om kunstværker potentielt kan virke sundhedsfremmende i kraft af deres materialitet og æstetik.
Detox, 2025<br />Ca. 365 x 75 x 24 cm<br />Brændt træ, amethyst, stål, rustfrit stål, aluminium, læder
Detox, 2025
Ca. 365 x 75 x 24 cm
Brændt træ, amethyst, stål, rustfrit stål, aluminium, læder
Purgatorium (skærsild), 2025<br />Ca. 361 x 34 x 34 cm<br />Sandstenskugle fra Vor Frelser Kirke, tjære, salt, stål, aluminium, læder
Purgatorium (skærsild), 2025
Ca. 361 x 34 x 34 cm
Sandstenskugle fra Vor Frelser Kirke, tjære, salt, stål, aluminium, læder

Fakta

Miriam Kongstad (f. 1991) er baseret i Berlin og København. Med en baggrund i koreografi og performance er hendes praksis forankret i kunstnerisk forskning relateret til menneskekroppen. Kongstads værker udspiller sig i en social kontekst og skildrer de kulturelle og politiske strukturer omkring kroppen, mens de kredser om temaer som identitet, seksualitet, sundhed, begær, smerte og nydelse. Med Dawn Comes After Darkness inviterer hun publikum til at sanse og spejle sig i en kunst, der giver plads til den fejlbehæftede og uperfekte krop som en del af det at være menneske.

Kilde: Møstings