Bogen, kroppen og rummet
Via rummet, historien og håndværket forsøger udstillingen Kunstnerbøger, vildt voksende ihærdigt at indfange bogens intime væsen. Men det er primært som alt mulig andet end bog, at det kan mærkes.
Via rummet, historien og håndværket forsøger udstillingen Kunstnerbøger, vildt voksende ihærdigt at indfange bogens intime væsen. Men det er primært som alt mulig andet end bog, at det kan mærkes.
Via rummet, historien, kroppen og arbejdsprocessen forsøger udstillingen Kunstnerbøger, vildt voksende på Den Frie ihærdigt at indfange bogens intime væsen. Men det er primært som alt mulig andet end bog, at det kan mærkes.
Kvadratiske vinduesrammer, marmorede stenfliser, en sort, rektangulær dør, mursten og stikkende metalhønsenet er placeret i et system uden hierarki på gulvet sammen med cremefarvede papirark med aftryk af selvsamme vinduesrammer og fliser; tern i vekslende variationer.
Sort på hvidt og omvendt, figuren firkanten, materialernes modsætninger og trykkekunsten præger Anni’s & Mette Winckelmanns sensible installation Hjælpens sten, som passende er indgangsværket til udstillingen Kunstnerbøger, vildt voksende på Den Frie.
Måske et udtryk for en rumlig skrift eller krop?
Anni’s & Winckelmanns installation tager udgangspunkt i arkitekturen fra Dannerhuset, Magdalenahjemmet og Klostermosegaard, som har huset mange kvindeliv, ligesom installationen er inspireret af en række kunstnerbøger fra 70’erne; bøger som også skabte frirum for flere kvindelige kunstnere.
Udstillingen arrangeret af kunstner og bogproducent Louise Hold Sidenius og kunstkritiker og kurator Maria Kjær Themsen, der sammen med Thomas Hvid Kromann og Marianne Vierø stod bag den raffinerede og dybdegående udgivelse Danske Kunstnerbøger fra 2013, udfolder denne gang i udstillingsformat mediet og kunstarten: bogen.
Rumlige undersøgelser
Udstillingen er delt op i tre spor. Et installatorisk eller rumligt spor, hvor 8 samtidskunstnere, der alle har bogen eller den trykte udgivelse som en del af deres kunstneriske praksis, præsenterer nye værker med inspiration i én eller flere kunstnerbøger.
Lea Porsagers minimalistiske orgasmefikserede værk; sære på en gang spidse og bløde træobjekter sammenstillet med hvidt uld og plasticbetrukne onanibænke tager fx inspiration i bøgerne Hon – en katedral af Nikki de Saint-Phalle, Aleister Crowleys Leah Sublime og to japanske pornoblade.
Installationen, som er en af de bedste på udstillingen overdøves desværre lidt p. g. a. placeringen ved siden Absalon Kirkebys larmende fotomontager. Porsagers installation giver associationer til både sexlegetøj og torturredskaber og bevæger sig altså indenfor den fysiske intimsfære, et sted mellem lyst og skam eller det sensuelle og kliniske. Erotiske og intime er også den estiske kunsner Jaanus Sammas serielle plakater frækt hængt op ude på Den Frie’s toilet.
Spaltet rum
Det nærmest modsatte er tilfældet med kunstneren Rolf Nowotny, der med en stor metalafskærmning, som man fx kender dem fra musikfestivaler, deler sit rum på Den Frie, råt i to. Fersk er titlen på det konceptuelle værk, der i stedet for at pege privat indad sætter fokus på tingene selv; den hårde, blå afskærmning, der bare står der, skævt foldet, i lokalet. Peger på rummet selv, dets tomhed og spaltningen i to.
Nowotny er tydeligt inspireret af én enkelt foldebog Tre rækker af sytten forskellige af skulptøren Kirsten Ortwed, der i sine arbejder ofte undersøger skulpturens negative sider og mellemrum.
Alle kunstnerbøgerne, som har inspireret de udstillende kunstnere, danner det andet spor i Kunstnerbøger, vildt voksende. Inspirationsbøgerne er præsenteret i klassiske glasmontre, og sammen med kuratorernes og kunstneren J. F. Willumsens samt samlere af kunstbøger Claus Carstensen, Niels Starck, Christian Vind og Åse Egs udvalg, bliver det udstillingens historiske og internationale spor og arkiv. Desværre kan man ikke få lov at bladre i dem, og det er lidt svært at finde rundt i, hvilke bøger, der har inspireret til hvilke installationer.
Processuel aktivitet
I midten af Den Fries udstillingslokaler er der gang i trykkeriet. Louise Hold Sidenius, der driver trykkeværkstedet Officin, undersøger med sin Riso-printer farverne til Lea Porsagers skrift Slit, der produceres i udstillingsperioden, mens særudgivelsen tilknyttet Anni’s & Mette Winckelmanns installation allerede er at finde på hylderne på Den Frie.
De andre deltagende kunstnere vil også selv arbejde i trykkeriet under udstillingen ifølge programmet, ligesom der vil være workshops for interesserede bog- og trykkeentusiaster. Trykkeriets aktivitet er det sidste, tredje spor, så værkernes proces og tilblivelse også bliver en del af visningen.
Manglende dialog?
Kunstnerbøger, vildt voksende sætter betydningsfuld og interessant nyt fokus på det analoge medie bogen og kunstnerpublikationens særlige kvaliteter og materialitet i en tid, hvor det digitale overtager.
En så stor udstilling på dansk grund om bogens sanselighed og rum, hvor beskuerne fysisk kan gå rundt i installationerne, er virkelig prisværdig. I modsætning står internationale bogudstillinger, hvor man kun finder kunstnerbøger præsenteret, man kan kigge i påført handsker. Men man kan måske diskutere om installationerne på Den Frie ikke bevæger sig ret langt væk fra bogens væsen; skriften, tryksværten, papiret, det intime rum og tavse forhold til en bog i læsningen er måske svært at lokalisere i Kunstnerbøger, vildt voksende, ligesom dialogen installationerne imellem samt de nye værkers forhold til det historiske arkiv muligvis bliver en smule søgt eller et postulat?
Desuden havde en opstramning af arkivsporet måske været en ide, så det kun var de udstillende kunstneres inspirationsgrundlag, man kunne finde i montrene på en udstilling, der i forvejen vil spænde over ret meget.