‘Dansk’ krop, køn og intimitet på udstilling i Wien

29. september 2016

Nanna Stjernholm Jepsen har netop kurateret udstillingen Public Intimacy, der var at finde på dette års Parallel Vienna. Udstillingen viste værker af Lea Guldditte Hestelund, Christine Overvad Hansen og Pia Eikaas.

Værker af Lea Guldditte Hestelund, Christine Overvad Hansen og Pia Eikaas fra udstillingen Public Intimacy på Parallel Vienna. Foto: Pia Eikaas

Nanna Stjernholm Jepsen har netop kurateret udstillingen Public Intimacy, der var at finde på dette års Parallel Vienna. Udstillingen viste værker af Lea Guldditte Hestelund, Christine Overvad Hansen og Pia Eikaas.


info

Public Intimacy blev vist fra 19-25 sep 2016 Parallel Vienna Neustiftgasse 5/11 1070 Wien parallelvienna.com

Danske Nanna Stjernholm Jepsen har netop kurateret udstillingen Public Intimacy, der var at finde på dette års Parallel Vienna. Udstillingen viste værker af Lea Guldditte Hestelund, Christine Overvad Hansen og Pia Eikaas, som du kan se billeder af i nedenstående artikel.

Parallel Vienna, der i år fandt sted for fjerde gang, er en non-profit, midlertidig udstillingsplatform, der figurerer som en alternativ messe til den samtidige Vienna Contemporary. Hvert år findes en forladt ejendom i byen, der bliver benyttet som platform for møder mellem etablerede, såvel som yngre kunstnere; kommercielle gallerier såvel som non-profit udstillingssteder.

I år var den danske kurator Nanna Stjernholm Jepsen, som til daglig driver det lille projektrum Værelset i en lejlighed på Vesterbro, inviteret til at deltage, og det gjorde hun med med udstillingen Public Intimacy. Nedenfor kan du se billeder fra udstillingen med en præsentation af de tre deltagende kunstnere og deres værker.

Fra udstillingen Public Intimacy. Foto: Pia Eikaas
Fra udstillingen Public Intimacy. Foto: Pia Eikaas

Lea Guldditte Hestelund (f. 1983, Esbjerg)
Lea Guldditte Hestelund bidrog til udstillingen med det nyproducerede lydværk My body knows how your body remember samt værket Orlando ’15, der består af tre selvportrætter på store bannere. Her fremstår Hestelund i typiske bodybuilder-positurer og svæver i værket imellem køn og identiteter. Værket peger desuden på de mange utopier, problematikker og kulturelle niveauer, der skaber den idealiserede krop.

Lea Guldditte Hestelund: Orlando '15, 2015. Foto: Pia Eikaas
Lea Guldditte Hestelund: Orlando ’15, 2015. Foto: Pia Eikaas
Lea Guldditte Hestelund: My body knows how your body remember, 2016 (Lyd). Foto: Pia Eikaas
Lea Guldditte Hestelund: My body knows how your body remember, 2016 (Lyd). Foto: Pia Eikaas

Christine Overvad Hansen (f. 1988)
På udstillingen præsenterede Christine Overvad Hansen sit værk Body brace for social intercourse (2016). Værket er en undersøgelse af den græske karyatide – en antik kvindeafbildning i form af en søjle, der på én gang er både krop og arkitektur. Skulpturen er støbt i aluminium og består af et armatur, der i sin form har aftryk af Overvads krop, påmonteret et karyatidespejl, hvori omgivelserne genspejles.

Christine Overvad Hansen: Body brace for social intercourse, 2016. Foto: Pia Eikaas
Christine Overvad Hansen: Body brace for social intercourse, 2016. Foto: Pia Eikaas
Christine Overvad Hansen: Body brace for social intercourse, 2016. Foto: Pia Eikaas
Christine Overvad Hansen: Body brace for social intercourse, 2016. Foto: Pia Eikaas
Fra udstillingen Public Intimacy. Foto: Pia Eikaas
Fra udstillingen Public Intimacy. Foto: Pia Eikaas

Pia Eikaas (f. 1985, Kristiansand, Norge)
Slutteligt kunne man opleve Pia Eikaas’ nyproducerede værk Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Med udgangspunkt i Wiens fontæner er byen blevet kortlagt i en undersøgelse af fontænernes historiske funktion, samt en undersøgelse af relationen mellem krop og arkitektur. Værket bestod af en poetisk, filmisk kortlægning af fontænerne i Wien og derudover et transportabelt bad, der indgik som et skulpturelt element i udstillingen.

Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Pia Eikaas: Liquid City part 2 (Flaneuserie), 2016
. Foto: Pia Eikaas
Fra udstillingen Public Intimacy på Parallel Vienna. Foto: Pia Eikaas
Fra udstillingen Public Intimacy på Parallel Vienna. Foto: Pia Eikaas
Fra udstillingen Public Intimacy på Parallel Vienna. Foto: Pia Eikaas
Fra udstillingen Public Intimacy på Parallel Vienna. Foto: Pia Eikaas

Fakta

Formålet med Parallel Vienna er at skabe et midlertidigt møde mellem de mange initiativer og institutionelle konstellationer, der former en kunstscene, men her sat uden for en typisk institutionaliseret rammesætning. Parallel Vienna inviterer desuden ti internationale kuratorer til at præsentere en udstilling, og udstillingen Public Intimacy var en del af dette kuratorprogram.