Demokratisk reklameskilt indtager Rådhuspladsen

15. november 2021

Another Public og kunstneren Pelle Brage indtager Rådhuspladsen i København fra 15. til 29. november 2021 med kunstværket Living Billboard – en levende reklameplads for hele folket og et modspark til det hyper-kommercielle byrum.

Pressefoto: Another Public.

Another Public og kunstneren Pelle Brage indtager Rådhuspladsen i København fra 15. til 29. november 2021 med kunstværket Living Billboard – en levende reklameplads for hele folket og et modspark til det hyper-kommercielle byrum.


info


Another Public og kunstneren Pelle Brage indtager Rådhuspladsen i København fra 15. til 29. november 2021 med kunstværket Living Billboard – en levende reklameplads for hele folket og et modspark til det hyper-kommercielle byrum.

Formålet med værket er ifølge Another Public at udfordre det eksisterende byrum, der er domineret af kommercielle budskaber og interesser. Som modsvar opføres et kunstnerisk bud på et ultra-demokratisk og anti-kommercielt reklameskilt, der skal være “alle borgeres fælles kanal til at ytre sig og komme til orde i offentligheden”.

Living Billboard placeres på Rådhuspladsen i København fra d. 15. til 29. november 2021. Hver dag mellem kl. 12 og 16 vil kunstneren Pelle Brage være ved skærmen og opfordre gæster og forbipasserende til at ytre sig gennem forskellige medier og kreative markedsførings-taktikker. Der vil være udstyr til rådighed, så man kan skrive, tegne og filme sit budskab. Skærmens indhold opdateres løbende, og budskaberne kan opleves i loop 16 timer i døgnet.

Kunst der prikker til demokratiet

Det er en levende og foranderlig skulptur, hvor alle kan konstruere og kommunikere deres budskab i øjenhøjde med hinanden og de dyre, blinkende bannerreklamer. I modsætning til de andre billboards forfører Living Billboard ikke mennesker til at købe noget – men til at udtrykke sig og deltage i samtalen om, hvad der er vigtigt i samfundet, i byrummet og i livet generelt.

“Det er en alvorlig leg, hvor vi, du og jeg, har noget, at skulle have sagt. Og hvor vi kan manifestere det i et konkret og simpelt format på gadeniveau imellem andre folk. Lad os prøve med én stor fælles “skærm”, i stedet for hver vores lille smart-skærm. Sammen skal vi prøve at fokusere vores energi og kanalisere den videre ud i verden”, fortæller Pelle Brage.

Living Billboard befinder sig ifølge arrangørerne i fremtidens grænsefelt, hvor kunsten danner nye former og blander sig med andre discipliner og kommunikationsmetoder. “Det er et kunstværk, en bevægelse, en udstilling og en markedsføringsplatform, der har blandet blod”, som de selv formulerer det.

”Projektet udvider kunstens etablerede rolle i det offentlige rum ved at insistere på det foranderlige, det sociale og det midlertidige. Værket låner reklamens sprog og særlige evne til at forføre, men bruger det omvendt til at engagere og styrke den demokratiske samtale. På den måde skriver værket sig ind i en aktivistisk bølge, hvor kunstnere verden over hacker den kommercielle dominans over byen i forsøget på at demokratisere det offentlige rum”, forklarer Amalie Frederiksen, producent og ejer af Another Public.

Kilde: Another Public